1. Royal Copenhagen

Fredagen inden jul stødte jeg til min kæreste og hans kolleger, som havde slået sig ned på en pub for at få nogle fredagsøl sammen, inden de fleste af dem tog på juleferie. Desværre viste det sig at være et sted, hvor man må ryge indenfor, og der stank så hæsligt, at jeg gik igen med aftale om at mødes med dem det næste sted.

I stedet ville jeg så gå hjem med min taske og mødes med en af kollegernes kæreste på en røgfri bar et andet sted, indtil gutterne var færdige på lugtestedet. Og hvilket held! For rundt om hjørnet kom jeg forbi en antikbutik, der havde nogle stykker billigt musselmalet porcelæn til salg.

En af tallerkenerne var en riflet musselmalet fra Royal Copenhagen. Den er lige et nummer mindre end mine andre riflede, og så er der en affladet runding ved kanten i den ene side, hvor glaseringen er “skrællet af”. Derfor stod tallerkenen til blot 75 kr., hvis man kunne leve med denne fejl.

2. Royal Copenhagen

Det mente jeg nu godt, at jeg kunne. Og på billedet her ovenfor kan man se “afrundingsfejlen” nede i venstre hjørne. Det synes jeg ikke er så galt, og det giver da lidt patina og charme, at den ikke er helt perfekt. For ih, hvor er den altså bare fin med sit stilfulde, tidløse mønster!

Den anden tallerken var en dyb musselmalet tallerken fra Bing & Grøndahl. De var konkurrenter til Den Kongelige Porcelænsfabrik/Royal Copenhagen, inden de to firmaer gik sammen i 1987, og ud over det kendte mågestel har de også lavet en vældigt masse i musselmalet, dog med tre blomster omkring centrum i stedet for Royal Copenhagens fire.

Og selvom jeg er stor fan af riflet, så har jeg også en svaghed for skælmønsteret, som Bing & Grøndahl gjorde det særdeles meget i. Tallerkenen her nedenfor er således musselmalet med skælmønster og de kendetegnende tre blomster.

3. Bing & Grøndahl

4. Bing & Grøndahl

Den har dog ligeledes en fejl, og det er en revne i glasuren, der går fra kanten og et stykke ned ad skråningen, men dér stopper den så. Det kan ses (oppe i højre hjørne på billedet ovenfor), men det er alligevel ret diskret. Derfor stod der blot 30 kr. på det lille klistermærke.

Alligevel kunne jeg ikke nære mig og spurgte den flinke mand i butikken, om de ville sælge de to samlet for en 100-lap. Og det gik han med til. Juhuuu, to fine fine tallerkener til en virkeligt god pris – en slags julegave til mig selv. Hvor heldig var jeg lige?!