Avocadosuppe 1

Forleden lavede jeg den lækreste kolde avocadosuppe stærkt inspireret af denne opskrift. Radisesalsaen var jeg dog ikke lige så varm på, så jeg improviserede og endte med at få den lækreste tranebærsalsa i stedet.

Jeg oplevede suppen som utroligt velsmagende og mættende, og jeg tror, den vil gøre sig helt fantastisk til de hede sommeraftener, hvor man bare ikke orker at spise fed, varm mad, men bare skal have noget let og køligt, der for en gang skyld ikke er koldskål.

Ellers er jeg også ret overbevist om, at den vil være et hit som forret til nytårsmiddagen. Suppen er yderst dekorativ med den skrigende grønne farve, og pynten har noget nytårsknald og sprødhed over sig, som med garanti også går fremragende til bobler ;-)

Avocadosuppe 2

INGREDIENSER (til to-tre personer):

4 dl. kogende vand
1 stk. grøntsagsbouillonterning
2 modne avocadoer
1 fed hvidløg
Saften fra ½ lime

½ agurk
En håndfuld friske tranebær
1 tsk. rørsukker
1 lille bundt dild
3 tsk. olivenolie
1-2 tsk. limesaft
1 tsk. flydende honning
1/4 tsk. stødt spidskommen
1/4 tsk. stødt koriander

Frisk laks, hvis man spiser suppen som hovedret

Avocadosuppe 4

FREMGANGSMÅDE:

• Opløs bouillonterningen i kogende vand, og lad det køle af
• Mos avocadokødet med limesaften, pres hvidløget i
• Skær tranebærrene i små skiver eller både
• Flæk agurken, skær indmaden fra, og skær resten i små tern
• Hak dilden groft, og bland den med tranebær og agurk
• Drys rørsukker, spidskommen og koriander over
• Vend det hele sammen med honning, limesaft og olivenolie
• Blend avocadokødet med halvdelen af bouillonen
• Spæd mere og mere bouillon til, indtil suppen har rette konsistens
• Stil suppen på køl, indtil den skal serveres
• Ved servering toppes med tranebærsalsa
• Servér eventuelt friskstegt laks i mundrette bidder ved siden af

Avocadosuppe 3

Vi spiste bare suppen som aftensmad, så derfor havde jeg stegt et par store laksesteaks ved siden af, der blev serveret på en tallerken for sig, som vi så sad og nippede af samtidigt med.

I forgårs lavede jeg retten igen, men da spædede jeg til med smørstegte rødbede- og fennikeltern vendt i sesamfrø. Det gav lige lidt ekstra bid til salsaen og smagte fremragende. Også på madpakken i øvrigt, for jeg sørgede for at lave en ordentligt stor portion!