Bodum-glas 1

I mit barndomshjem havde vi i køkkenet et mindre træskab med glaslåger til forskelligt glas og porcelæn, der var lidt finere end til hverdagsbrug. Med tre unger i huset var det jo nok nødvendigt at dele lidt op i “til pænt brug” og “kan klare at blive smidt på gulvet”.

Men når familien ved juletid skulle have gløgg, så var det altid i Bodum-glassene med de røde håndtag fra glasskabet. Det var min far, der stod for gløggen, og for mig har disse glas altid været “gløgg-glassene”. Men hvor de blev af – det er der ingen i familien, der ved…

Så glæden var stor, da jeg fandt en sælger på Gul & Gratis, der havde omkring ti styk af disse glas og gladeligt solgte mig fire af dem for samlet blot 40 kr. plus forsendelsen. Der følger også faconstøbte kork-coastere til, men jeg har afbilledet uden disse, da vi aldrig brugte dem i mit barndomshjem.

Bodum-glas 2

Jeg havde faktisk glemt disse glas for en stund, indtil vi herhjemme for nogle år siden gik i gang med Star Trek-seriens “The Next Generation”, hvor hovedpersonen og hans besætningsmedlemmer jævnligt drikker Earl Grey-te af disse Bodum-glas, dog med sorte håndtag. Min kærestes familie havde også disse glas, så vi blev begge lidt nostalgiske ved gensynet.

Og nu fik jeg så endelig taget mig sammen til at få opstøvet dem – naturligvis i rød, som vi havde dem i mit barndomshjem. Jeg modtog dem med posten denne uge, og i dag er de nu blevet indviet på behørig vis med glohed gløgg, mandelsplinter og rosiner.

Jeg er dog ikke så overskuds-agtig, at jeg har lavet gløggen selv fra bunden. Jeg foretrækker egentlig Irmas gløgg, men efter de er lukket i Aarhus, må jeg nøjes med den også ganske udmærkede luksusgløgg fra Blomberg.

Bodum-glas 5

Bodum-glas 4

Og med dette nostalgiske, julede indlæg med en alliterationstung overskrift (nørderi, når det er bedst) vil jeg ønske jer alle en rigtigt glædelig jul! Jeg skal arbejde lillejuleaften og når derfor nok ikke at opdatere igen, før vi er på den anden side af julen.

Må I alle få en fantastisk juleaften sammen med dem, som I har kær, og med den bedste danske mad, man kan tænke sig.