Folkebobageren 1

I dag havde jeg taget en feriedag fra arbejde, så i går, søndag, tog jeg toget til Odense for at besøge min mor og som længe planlagt få hjulpet hende med at rydde ud i al julepynten, der de sidste par år har stået pakket langt væk under hendes kældertrappe.

Julen fejres altid skiftevis hos mine storesøstre, så julepynten har ikke været nødvendig at få frem længe. Men nu skulle der ryddes op og smides det ud, der kunne undværes. Der var lidt pynt tilbage fra min barndom, men ellers var det meste noget senere tilkomment, så jeg endte med kun at tage en håndfuld røde glaskugler med mig hjem.

Efter oprydningen med lidt til udsmidning, lidt til stuen og resten pakket pænt ned og stillet under trappen igen nød jeg en god kop te med honning – og det minder mig om, at jeg hellere også snart må få lavet et indlæg om den julete, der kom med mig hjem foruden julekuglerne.

Folkebobageren 2

Jeg sov rigtigt længe i dag og stod først op og ud af min mors bløde sofa ved middagstid. Hun var kørt ud for at handle, men havde forinden spurgt, om der var noget, hun skulle tage med hjem. Og hvad mon jeg svarede til dét spørgsmål?

Jeg svarede det sædvanlige: Brunsviger! Som ægte fynbo, der især igennem hele sin teenagetid fik brunsviger fra bageren hver weekend, er det jo en selvfølge, når jeg er hjemme i Odense. Ingen bagere i Aarhus har forstået, hvordan man laver rigtig brunsviger, så det er ren lykke at sætte tænderne i ægte fynsk brunsviger, når muligheden melder sig.

Så da min mor kom hjem fra sine ærinder, satte vi os til bords og nød en sen morgenmad med kold æblemost og et godt snasket stykke brunsviger, mens regnen silede ned ad vinduerne ud til haven. Ren hygge!

Folkebobageren 3

Folkebobageren 4

Jeg fik ingen billeder taget af herligheden denne gang, men jeg tog disse billeder, da jeg i september var hjemme hos min mor og som ofte før også da aflagde hendes lokale bager et visit.

Folkebobageren er en fremragende bager – og se lige prisen på en hel brunsviger: 44 kr.! De koster omkring det dobbelte ved Schweizerbageren i Aarhus, og så er de ikke en gang lavet rigtigt. Tsk!

Et enkelt stykke koster omkring 10-12 kr. i de odenseanske bagerier, og trods mit store brunsvigerhjerte kan jeg altså godt nøjes med et enkelt stykke ;-)