Rødbedesalat 1

I går lavede jeg den lækreste side dish til aftensmaden inspireret af denne opskrift. Jeg valgte dog i stedet for rå rødbeder at koge dem møre, og derudover lavede jeg en lidt anden version af marinaden.

Retten egner sig rigtigt godt som side dish til eksempelvis steak, og jeg tror også, den vil være en kærkommen gæst på bordet til sommer, når der skal grilles pølser og ribs.

Jeg er lidt træt af årstidens mørke, for det er godt nok svært at få nogle gode billeder. Så i stedet må I nøjes med middelmådige billeder taget under elektrisk belysning, men trods alt gengiver billederne jo det vigtigste.

Rødbedesalat 2

INGREDIENSER (til en stor tallerkenfuld):

4-6 rødbeder alt efter størrelse
En stor håndfuld pinjekerner
Et bundt frisk mynte
2 spsk. god olivenolie
1½ spsk. blomsterhonning
½ lime
1 tsk. æblecidereddike
1 lille fed hvidløg
Salt
Kværnepeber

Rødbedesalat 3

FREMGANGSMÅDE:

• Vask rødbederne grundigt, og skær enderne af
• Kog dem i 30 minutter i en gryde med vand, der lige dækker
• Hæld vandet fra, og lad rødbederne køle af
• Rist pinjekernerne på en tør pande, til de har taget farve
• Pil skrællen af rødbederne med en grøntsagskniv – super nemt!
• Skær rødbederne i tynde og ensartede skiver
• Bland olie, honning, saft fra ½ lime og æblecidereddike
• Pres et fed hvidløg ud i, og rør det hele grundigt sammen
• Vend rødbedeskiverne i marinaden, krydr med salt og peber
• Arranger rødbederne på en tallerken, pynt med pinjekerner og mynte

Rødbedesalat 4

Jeg har altid skrællet rødbeder, før jeg tilberedte dem, men efter en kogning er skrællen virkeligt nem at pille af med en lille kniv. Så fremover gider jeg ikke ulejlige mig med at skrælle inden, når det næsten glider af af sig selv efterfølgende.

Rødbeder er både rige på kulhydrater og fibre, og derudover er de en fremragende kilde til C-vitamin og jern – sidstnævnte skal vi kvinder særligt huske på at få rigeligt af, så jeg opfordrer hermed til, at man jævnligt forkæler sig selv med en god gang rødbedesalat og en fed, rød steak!