Pizza med bresaola 1

Forleden besluttede jeg mig for at lave en pizza på den italienske måde: Lidt, men godt fyld. Forinden havde jeg lagt turen forbi Deli’en på Jægergårdsgade, hvor jeg havde provianteret en god del friskskåret bresaola og en posefuld bøffelmozzarella.

Derudover havde jeg tidligere på dagen ligeledes været et smut forbi den italienske købmand Il Mercantino i Mejlgade, hvor jeg havde købt mig til den italienske dessert efter pizzaen: Tiramisu! Billeder af dette kommer i et andet indlæg, men jeg kan afsløre, at den kan anbefales, når man ikke orker at lave den selv.

Resten af ingredienserne havde vi i forvejen derhjemme, så det var ingen sag at klappe en pizza sammen, omend jeg i bagklogskabets lys kan se, at det ikke havde skadet noget at købe to poser bøffelmozzarella. Men det må blive næste gang – her kommer opskriften, som jeg lavede den.

Pizza med bresaola 2

Pizza med bresaola 3

INGREDIENSER:

Dejen:
½ pakke gær
40 gram smør
3 dl. mælk
1 tsk. rørsukker
1 tsk. salt
Hvedemel
Speltmel

Fyldet:
Koncentreret tomat
5 shiitake-svampe
5-7 San Marzano-tomater
10 skiver bresaola, tyndtskåret
1 (eller 2) kugler bøffelmozzarella
Olivenolie
Hvidløg
Salt
Tørret oregano

Pizza med bresaola 4

Pizza med bresaola 5

FREMGANGSMÅDE:

• Smelt smørret ved lav varme, og bland det med stuetempereret mælk
• Opløs gæren i den lune blanding, og tilsæt derefter sukker og salt
• Rør melen i, til det bliver en fast og let klæbrig dej
• Form dejen til en klump, og dæk til med et klæde
• Stil skålen med dej til hævning et lunt sted i ca. 30 minutter
• Tænd ovnen på 250 grader, og lad pladen blive derinde
• Skær svampene i mindre stykker, og skær tomaterne i skiver
• Findel bøffelmozzarellaen i strimler
• Rul dejen ud dækkende et helt stykke bagepapir til en plade
• Pensl et godt lag med koncentreret tomat
• Fordel svampene og tomaterne jævnt rundt på dejen
• Læg mozzarella og bresaola fordelt øverst på pizzaen
• Pensl med lidt olivenolie oven på bresaolaen
• Bag i ovnen ca. 10 minutter, til pizzaen er sprød
• Servér penslet med hvidløgsolie og drysset med salt og oregano

Pizza med bresaola 6

Der var egentligt oprindeligt 10 skiver bresaola, men min kæreste og jeg hapsede lige hver et stykke, mens vi dekorerede pizzaen. Det smager jo frygteligt godt, det kød!

Pizzaen blev sprød, saftig og lækker. En anden gang vil jeg dog bruge endnu en kugle mozzarella, og så er jeg altså mere fan af Datterino-tomater end San Marzano-tomater, som jeg finder lidt opreklamerede. Men Føtex havde desværre ikke Datterino denne gang.

Pizzaen blev i øvrigt serveret med en gang skyllet rucolasalat dryppet med lidt olivenolie og den hjemmelavede solbæreddike. Lækker og simpel sidedish til den italienske pizza.