Køkkenet 1

I foråret 2012 flyttede vi til vores nuværende lejlighed, og i den forbindelse postede jeg i sommeren 2012 et indlæg med billeder fra vores lille køkken med skråvægge og meget lidt plads.

Siden da er der lavet lidt ændringer i køkkenet – ikke af de helt store, da pladsforholdene jo ikke har ændret sig, men primært med omrokering af tingene, optimering af pladsen og udsmidning eller salg af køkkensager, der ikke længere var brug for. Det kan klart anbefales at lave en hovedrengøring og gennemgang af køkkenting af og til, for sikke en orden der nu er kommet!

Derfor får I lige et lille indlæg her om, hvordan det indretningsmæssigt står til i køkkenet, for jeg synes selv, at det efterhånden er blevet et hyggeligt og funktionelt hjørne af lejligheden, hvor jeg har lyst til at tilbringe min tid og ikke bare opholder mig af pligt, når maven knurrer.

Køkkenet 2

Først da der var blevet plads til alt køkkenudstyret, efter vi anskaffede vitrineskabet nævnt i det gamle indlæg, kom der omsider lidt overblik og styr på rodet. De ting, der blev brugt mest, fik opholdsplads inde i køkkenet, og de andre køkkenting fik plads ude på bagtrappen, hvor der er to dybe og lange hylder hen over trappen.

Men så var der alle tørvarerne: Mel, sukker, rosiner, müsli og så videre, og det stod faktisk længe og fyldte i lag oven på skabet med glas og krus i de originale plastik- eller papemballager lukket med blot et gummibånd omkring. Ret uhensigtsmæssigt. Så nu er der kommet andre boller på suppen.

Jeg har været god til at gemme glas fra syltede rødbeder, asier, salatmayonnaise og lignende, og den store samling er nu blevet genanvendt og indeholder alt det, der før var i upraktisk emballage. Ikke nok med, at det faktisk ser nysseligt ud, og at man tydeligere kan se, hvad der er i de forskellige glas – men det er også meget sundere opbevaring!

Jeg har faktisk ikke før tænkt på, at originalemballage til f.eks. mel og gryn kan indeholde hormonforstyrrende stoffer, og jeg har været en af dem, som miljøkemikeren Rikke Gleerup Ovesen refererer til i denne sætning: »Det værste er, at mange, der gerne vil købe sunde varer går efter papir og pap-emballager, fordi de virker mere autentiske og naturlige. Men plastic er meget bedre reguleret, så de emballager er typisk meget sundere«.

Køkkenet 3

Køkkenet 4

Ud over artiklens pointe så synes jeg også, at fordelen ved glas med ordentlig lukning er, at der ikke i samme grad er risiko for, at der går dyr i tingene. Har hørt nogle klamme historier om larver og andet kravl, der har lagt æg og skidt i folks mad rundt omkring i køkkenskabene, ydrk!

Nok om opbevaring! Kurve-sagen et par billeder oppe er et loppefund, som jeg er meget glad for. Den kostede mig en sølle 10’er, men så skulle den også lige lappes et enkelt sted. Sådan nogle havde vi både i køkken og badeværelse, da jeg var barn i 80’erne, og jeg har faktisk haft svært ved at finde sådan en til mit eget køkken som voksen. Men det lykkedes!

Kurvene er helt perfekte til blandt andet løg og frugt – både fordi jeg bliver mindet om, hvad der er tilbage, eftersom jeg hele tiden kan se det, når jeg befinder mig i køkkenet, men også fordi det er meget tydeligt, hvis noget i kurven er begyndt at blive gammelt eller fordærvet.

Udstyr til kaffe og te er kommet på en lille hylde for sig, men Gordon, Andreas og småkageelgen står på deres vante plads fra siden de flyttede ind i køkkenet i 2012.

Køkkenet 5

Alle mine fine dåser, som ellers stod på den øverste langhylde i sidste indlæg, har fået ny plads i vitrineskabet. Langt de fleste af dem er fyldt op med forskellige slags te, og jeg pønser på snart at lave et indlæg om dem, da der er kommet et par nye til.

Her til sidst får I lige et lille godt tip til billig glasopbevaring af forskellig art, nemlig Flaskelandet. Det er en tysk forhandler, men hjemmesiden er på dansk, og priserne er virkeligt rørende lave! Jeg har lige bestilt derfra for første gang: 6 store glaskrukker inkl. fragt for 112 kr. Det er da en okay pris, hva’?