Billund Gastro 1

Mandag d. 28. oktober tog jeg til Billund Lufthavn i god tid, da jeg normalt flyver fra Kastrup og ikke mindedes tydeligt, hvordan ventetider ved security osv. var i Billund den ene gang, jeg havde rejst derfra tidligere.

Det viste sig faktisk at være lidt dumt, for det var selv samme dag, der blev storm i Danmark, og ud over at ankomme tre timer før planlagt flyafgang, blev den i mellemtiden udsat tre timer på grund af stormen, der tog til ind over landet. Så dér sad jeg alene og kukkelurede i sammenlagt seks timer, før jeg endelig lettede mod Milano.

I ventetiden efter check-in og orientering om gatenummer besluttede jeg at slå mig ned et sted og få lidt at spise. Valget blev GastroBar, som så ud til at have et rimeligt lækkert menukort og tilmed være et roligt, stilfuldt hjørne af lufthavnen med god udsigt.

Billund Gastro 2

Dagens salat var i display ved disken, og den så enormt lækker ud, og selvom jeg mere er steak-typen, så blev det en dagens salat til 79 kr. og så en jordbærsaft. Jeg slog mig ned helt nede i hjørnet med frit udsyn til landingsbane, den fyldte langtidsparkeringsplads og regnens pisken mod ruderne.

Betjeningen var fra start til slut utroligt venlig og opmærksom, og maden kom ret hurtigt og sammen med en god olie-/eddikedressing og noget standard hvidt brød til. Salaten bestod af perlespelt, blandet grøn salat, rå tun (sashimi), kartofler, rødløg, mango, brøndkarse, frisk koriander og tørret æble. Og så var det en kæmpe portion, så jeg kunne altså ikke spise helt op.

Alt i alt en lækker frokost, som jeg nød, mens jeg skiftevis udnyttede det gratis wifi i lufthavnen og skævede ud til vejret, der blev værre og værre. Jeg kom samlet af med 109 kr. for min frokost, og jeg brugte 1½ times tid på at sidde her i det hyggelige hjørne og fordrive tiden. Ikke et dårligt valg, og det kan helt klart anbefales.

Billund Gastro 3

Jeg var meget heldig på trods af den lange ventetid, for mit fly var et af de få, der ikke blev aflyst helt eller omdirigeret til Aalborg Lufthavn, hvor andre fly udefra måtte lande, og passagerer, der skulle med tilbage, måtte så finde anden mulighed for at komme afsted.

Flyet fra Milano kunne dog trods vejret lande, og selvom jeg sad i flyet stadig parkeret ved gaten i cirka en time, mens vi alle blev vugget frem og tilbage i sæderne af vindstødene, lykkedes det endelig at få grønt lys fra lufthavnen til, at piloten måtte køre mod startbanen. Vi kom godt og sikkert afsted, og to timer efter landede jeg i vindstille Bergamo, Milano.