Efterårstærte 1

Forleden lavede jeg et hit af en efterårstærte! Tærte er faktisk ikke noget, vi spiser så tit herhjemme, men lur mig om denne opskrift ikke bliver startskuddet for flere tærter på menuen i det lille hjem.

Hele tærte-ideen opstod på arbejde en dag, hvor jeg pludseligt fik lyst til noget med porre. Det er mildest talt en sjældenhed, at jeg spiser porre, og det kan tælles på én hånd, hvor mange gange jeg har købt porrer i mit liv. Og faktisk smager porre jo ganske fortræffeligt.

Så på vejen hjem provianterede jeg i supermarkedet og stak snuden forbi den lokale slagter (Slagterriget) for at få et stykke godt skinkekød. Jeg fortalte, at det skulle bruges til tærte, så slagtermanden var så sød at tilbyde at skære det ud i tern for mig. Blot 26 kr. kostede sådan et stykke gris i øvrigt.

Efterårstærte 2

Efterårstærte 3

INGREDIENSER (til 1 springform):

Tærtedej
Lidt olie til at smøre formen med
1 porre
1 løg
1 håndfuld svampe
1 skinkeschnitzel
1 bøtte neutral hytteost
5-6 æg fra livsglade høns
Salt & peber

TIlbehør:
Rucola (eller anden salat)
Olivenolie
Solbæreddike (eller balsamico)

Efterårstærte 4

FREMGANGSMÅDE:

• Rør en let fugtig tærtedej sammen
• Smør en springform med smagsneutral olie
• Pres dejen ud i et jævnt lag i springformen, kom godt op af siderne
• Skær porren i stykker à ca. 1½-2 cm. tykkelse
• Skær løget i grove stykker eller både
• Rens svampene, og skær eventuelle rødder af det nederste af stokken
• Skær skinkeschnitzlen i terningstørrelse tern
• Fordel ingredienserne jævnt i springformen
• Pisk æg let sammen med hytteosten i en skål
• Tilsæt salt og peber i æggemassen
• Hæld æggemassen jævnt fordelt over i springformen
• Bag tærten i ovnen ved 180 grader varmluft
• Tærten er klar, når den er mørknet på toppen efter ca. 45 minutter
• Servér tærten med frisk salat dryppet med olivenolie og solbæreddike

Efterårstærte 5

Jeg valgte at lave tærten i springform, så den kunne blive høj, og fyldet kunne være rigeligt. Det tog jo så også lidt længere tid for tærten at blive færdig, men ikke desto mindre var den saftig og så absolut ventetiden værd!

Selve forberedelsestiden var meget kort, så tærten er en god idé særligt til dage, hvor man kommer sent hjem fra arbejde eller bare ikke orker de helt store forberedelser i køkkenet. Eneste reelle arbejde er at skære de forskellige ting ud, og eftersom dejen ikke skal hæve, og tærten faktisk passer sig selv i ovnen, kræver det meget lidt af kokken.

Jeg vil i øvrigt mene, at der er rigeligt til fire voksne mennesker i sådan en portion, men eftersom vi kun var to, har tærten fungeret upåklageligt som madpakke til frokost de efterfølgende dage.

Efterårstærte 6

Efterårstærte 7

Tærtedej er ikke min store force. Faktisk snyder jeg hver gang (mig selv?) og køber en af de der færdig-tærtedejsblandinger, selvom det sikkert slet ikke kan betale sig. Så blander jeg en masse fuldkornsspelt samt lidt ekstra hvedemel og bagepulver i sammen med en god del salt og ekstra vand end angivet på pakken. Det bliver altid et godt resultat, når jeg gør sådan.

Jeg nød tærten sammen med en simpel salat dryppet med noget god olivenolie og min hjemmelavede solbæreddike. Den er virkelig et hit til salat! Opskriften findes her.

God søndag!