Fabel 1

Forleden stod jeg af bussen på Park Allé og nåede ikke over ved lyssignalet, mens det stadig var grønt, så jeg måtte modvilligt bremse op og være tålmodig, mens regnen mindede mig om, hvor gerne jeg ville hjem.

Ikke desto mindre fangede min næse den liftlige duft ovre fra den lille kaffe- og tebutik inde i hjørnet mellem XL-arbejdstøjbutikken og Baresso, så jeg blev draget til at fordrive ventetiden med et kig på sagerne derinde. Har faktisk aldrig været derinde før.

Sikke en skøn lille forretning! Der duftede jo – som der altid gør sådanne steder – himmelsk, der var lunt og tørvejr derinde, og jeg fik hurtigt øje på de her pudseløjerlige dåser fra Fabel Te med den fineste grafik og farvespil.

Der var linet op med flere forskellige kombinationer, og i hver dåse var der faktisk to dåser, som man kan skille i to, og så får man på den måde to forskellige varianter i én. Smart! Og bedst og mest tillokkende af alt: Der stod duftprøvedåser klar til at blive åbnet og indsnuset. Så det gjorde jeg.

Fabel 2

Jeg snusede og jeg snusede, og der var mange fortryllende dufte, og dog også nogle stykker, hvor jeg rynkede på næsen og hurtigt klappede låget i igen. Men der var slet ingen tvivl: Min favorit var helt klart den støvblå dåse med henholdsvist økologisk rooibush-te iblandet lemon og ingefær i den nederste bøtte og økologisk grøn te med hyldeblomst og hindbær på øverste etage.

Duftmæssigt var jeg totalt solgt over sidstnævnte, og Fabel Te beskriver den selv således på hjemmesiden: “Det er smagen af den danske sommer. Solmodne og nænsomt håndplukkede hindbær i harmoni med hyldeblomster, der har vajet langsomt i vinden. Nyd denne økologiske te med ansigtet vendt mod solen. Eller hav den som et dejligt minde om det, der engang var.”

Det viste sig dog, at selvom pågældende te smager fremragende (særligt når den har trukket lidt længere, end jeg ellers ville lade en te trække), så er min smagsmæssige favorit til efterårets rusken faktisk den nederste, og Fabel Te beskriver teen som et sandt bombardement af smagsoplevelser. Jeg giver dem ganske ret.

Fabel 3

Jeg mener, at jeg gav 128 kr. for sådan en to-i-én-dåse, og det lader til at have været et godt køb. Jeg har i hvert fald ikke drukket anden slags te den forgangne uge, og jeg føler mig nødsaget til at undersøge de andre smagsvarianter nærmere – særligt den kommende julete, som også kommer i en overordentligt fin dåse.