Grønttorvet 1

Noget af det bedste ved at bo på Frederiksbjerg er den korte gåafstand til grønttorvet på Ingerslevs Boulevard. Hver onsdag og lørdag året rundt er der marked med salg af frugt, grønt, sylterier, blomster, fisk, ost, kød og andre gode varer, og i dag tog jeg efter morgenmaden en tur ned på torvet for at proviantere.

Nogle af stederne kan man godt betale med dankort, men langt de fleste steder foregår købene med kontanter, så det er en god idé at have rigeligt på lommen, så man ikke skal op på Frederiks Allé for at hæve inden.

En farverig og blæsende efterårslørdag som i dag er den helt perfekte stemning til grøntmarked, synes jeg, og jeg havde sørget for at pakke mig godt ind med kasmirhalstørklæde, bamsestøvler og læderhandsker for at kunne holde varmen på trods af kølige vindstød.

Grønttorvet 2

Første stop blev ved de råbende blomstersælgere, hvor jeg fik tre bundter hvide tulipaner – min yndlingsblomst ud over forglemmigej – med 21 styk i alt for 50 kr. Ganske okay pris, og de blev pakket fint ind i silkepapir, så de ikke ville gå i stykker på min videre færd gennem markedet.

Derefter besøgte jeg Michels økologiske stand fyldt til bristepunktet primært med årstidens råvarer. Her greb jeg et hokkaidogræskar, en bakke blommetomater, et par røde peberfrugter og fire chilier til en samlet pris på 80 kr.

Efter en runde torvet rundt blev sidste stop ved en stand fyldt med nyplukkede æbler og pærer, hvor jeg fik 8 danske pærer og to danske æbler for en flad 20’er. Og så kunne jeg næsten heller ikke slæbe mere! Hjemme blev det hele pakket ud, fotograferet og tulipanerne sat i vand. Ih, hvor det altså pynter med friske blomster!