Klassisk Fisk 1

I søndags mødtes min veninde og jeg til en frokostaftale på Klassisk Fisk. Der var skyfri, blå himmel, rødglødende blade på træerne og crisp efterårsluft, altså en helt perfekt dag at komme ud af lejligheden og spise noget god mad med en favoritveninde.

Vi har tidligere primært spist aftensmad på Klassisk Fisk, men deres frokostmenu er så absolut heller ikke at kimse ad! Faktisk havde vi noget svært ved at vælge, så vi endte med at dele en ret som en slags forret og så ellers tage hver vores hovedret. Det fungerede upåklageligt.

Klassisk Fisk serverer i øvrigt frokost alle dage mellem 12.30 og 16.00. Derefter holder de restauranten lukket indtil kl. 17.30, hvor der bliver serveret mad fra aftenkortet i stedet, indtil folk går hjem.

Klassisk Fisk 2

Klassisk Fisk 3

Da vi ankom kl. 13 søndag, havde vi ikke bestilt bord, men vi blev mødt af en glad kok, der bad os tage plads, lige hvor vi havde lyst. Så det blev “stambordet” ved vinduet og endda på vores vante pladser – mig ved døren og min veninde ved væggen. Én gang har vi siddet et andet sted, men alle de andre gange har vi siddet der ved vinduet.

Der var to selskaber foruden os i restauranten, og de var også kommet nærmest samtidigt med os. Kokken kom hen til os med frokostmenukort og undskyldte på forhånd, at vi nok ville komme til at opleve noget ventetid, eftersom han var den eneste i restauranten, der var mødt ind, så han måtte både agere kok og tjener!

Vi fortalte, at vi havde god tid, så det skulle han ikke lade sig bekymre over. Og særligt at han pointerede det på forhånd og var så sød og venlig gjorde, at vi faktisk slet ikke bemærkede ventetid i løbet af besøget, selvom vi tilbragte et par timer i restauranten. Men min veninde og jeg havde nu også mange ting at snakke om.

Klassisk Fisk 4

Vores deleret blev en tallerkenfuld carpaccio af tun marineret med koriander og lime til 95 kr. Der var drysset fint med groft salt over og placeret en grøn busk af blandet sprød salat i midten. Og så smagte det bare godt, gjorde det! Helt perfekt ret som appetitvækker.

Vi droppede i øvrigt vinen denne gang, og for mit vedkommende var det udelukkende på grund af efterdønningerne fra en oktoberfest to dage forinden, hvor den havde stået på rigelige mængder øl, drinks og dans, så jeg ud over grimme tømmermænd også havde erhvervet mig det, jeg i bagklogskabens lys kan regne ud er en fibersprængning i en nakkemuskel. Tsk!

I stedet valgte jeg en gang hyldeblomstsaft, og min veninde sympati-holdt-sig-i-skindet og drak skiftevist isvand og hyldeblomstsaft til maden. Hyldeblomstsaften kom i øvrigt på bordet i hel flaske, som vi selv kunne åbne og fortynde efter behov. Blot 35 kr. skulle vi slippe for disse drikkevarer i øvrigt!

Klassisk Fisk 5

Klassisk Fisk 6

Ja, og hvad skulle vi to dybt forudsigelige kvindemennesker så ellers have at spise? Min veninde valgte (surprise!) den halehængte koldrøgede laks med flødestuvet spinat til en pris af 110 kr. Lige som hun også gjorde her, her og her, haha!

Men jeg var nu ikke meget bedre. For selvom jeg havde valgt den hele taskekrabbe med cognac, urter & fraiche, så var den desværre udsolgt, øv øv! Det har noget med vejrforhold og fiskerne at gøre, fortalte den flinke kok. Så i stedet valgte jeg (ta-dah!) deres halve hummer med toast melba og dijonnaise til 165 kr.

Jeg måtte dog lige forhøre mig først, om den blev serveret varm eller kold. Og det var naturligvis det eneste rigtige svar til det spørgsmål, jeg fik: Kold! I modsætning til, hvad jeg har fået de sidste par gange hos Mefisto. Så jeg sprang ud i det og valgte hummer-fyren.

Klassisk Fisk 7

Og vores mad smagte udsøgt! Det var utroligt, at den flinke kok havde tid til at kræse sådan for retterne i en grad, hvor det var både veltilberedt og æstetisk præsentabelt.

Hummeren kunne måske godt have brugt lidt grønt tilbehør, hvis jeg endelig skal sætte en finger på en ting, der kunne have været bedre. Men den selv var saftig og fast i kødet. Kloen var dog ikke ødelagt nok til, at jeg kunne få det bedste kød ud, så kokken kom forbi og tilbød lige at give den et ekstra gok med hammeren. Perfekt!

Jeg har i øvrigt helt glemt at nævne brødet. Det er simpelthen noget af det lækreste brød, de laver på Klassisk Fisk! Vildt lækker krumme og enormt velsmagende brød generelt, og så er der rigeligt af det. Den samlede regning blev 405 kr., og det var hver en krone værd!

