Restaurant Ét 1

Fredag d. 13. september var min veninde og jeg en tur på Restaurant Et. Siden mit sidste besøg på restauranten er gaden blevet gravet op nærmest hele vejen rundt om bygningen, så det var noget af en opgave at finde en måde at komme ind på restauranten på.

Det lykkedes dog og viste sig at være en smal gangbro hen over åen, der var eneste mulighed. Puh ha, man skulle ikke være højdeskræk med frygt for at falde i åen eller have drukket for meget på turen frem eller tilbage over den konstruerede jernbro, før man kunne risikere et uheldigt scenarie.

Vi kom dog begge levende over og fik en god vinduesplads inde i restauranten, dog for tiden kun med udsigt til et større vejarbejde og restaurantgæsternes ture over broen. Efter vi havde sat os til rette, blev der sat koldt vand samt et fristende fad med sprødstegte rodfrugtchips, aïoli og mandler på bordet, og vi fik hver et menukort i hænderne.

Restaurant Ét 2

Restaurant Ét 3

Vi besluttede kun at bestille hovedret og dessert, selvom der var mange fristelser, så mit valg faldt på stedets ristede torskeryg “Basquaise” med muslingesauce og sprød salat inkl. blandt andet fennikel og dild.

Min veninde var ikke voldsomt sulten og besluttede sig derfor for foie gras-terrine med chutney, grøn salat og lun brioche. Til maden endte vi med at bestille et glas af samme hvidvin, en Alsace Riesling fra 2010. Langt de fleste af stedets vine kan fås på glas – et stort plus!

Til maden kom der det lækreste brød på bordet – både lyst og mørkt brød, og dertil var der også både saltet smør og en fremragende estragonmayonnaise, mums!

Restaurant Ét 4 Restaurant Ét 5

Min ristede torskeryg var virkeligt saftig og velsmagende, og tilbehøret ligeså. Dog kunne de godt have sparet lidt på karryen i muslingesaucen, som jeg syntes overdøvede den liflige skaldyrssmag lidt. Men flot farve var det i hvert fald!

Min veninde virkede også godt tilfreds med sin foie gras-terrine, omend der var nogle klatter fordelt hist og her med appelsinsmag, som hun fandt lidt malplacerede i forhold til resten af tallerkenens indhold. Men ellers var det et hit.

Desserterne blev til en gang crème brulée til min veninde, hvorimod jeg valgte retten “danske æbler”, der bestod af årstidens æbler, ”Tosca”-karamel, brombær, iscreme, vanille og marengs. Menukortet fik det til at lyde svært fristende, og jeg modstod ikke!

Restaurant Ét 6

Det var en meget liflig dessert med små overraskelser. Æblerne og brombær gjorde den frisk og sensommerlig, marengs og små klatter sødt passede fortræffeligt til den tunge karamel, og så var der også macadamianødder i herligheden, uhm!

Alt i alt havde vi en god aften med fortræffelig mad. Vinen kostede 78 kr. per glas, foie gras-terrinen kostede 128, torsken 228, crème bruléen 78 og æbledesserten 98. Så alt i alt en regning på 688 kr. Slet ikke en tosset pris for god mad! Dét kan skam godt anbefales.