Vinterklare krydderurter 1

Efter fyraften i går satte jeg mig ud på altanen med et tæppe og en god bog og nød det smukke efterårsvejr med høj sol og sprød luft. Mens jeg sad derude, blev jeg enig med mig selv om, at jeg ville forsøge, om mine krydderurter kunne garderes mod vinterens kulde i håbet om overlevelse.

Sidste år satte jeg dem, der stod i krukker, ind på hemsen under skråvinduerne, men i løbet af de kolde måneder døde faktisk alle krydderurterne. Selv dem, der ellers havde været mest hårdføre tidligere. Så i år gider jeg ikke forsøge med samme plan.

Jeg har haft rådført mig med lidt forskellige personer for at få nogle fif, og jeg kom frem til, at det smarteste ville være at pakke dem ind i noget isolerende såsom bobleplast og så stille dem op ad husmuren. Deraf udsprang ideerne til det, der endte med at blive resultatet på mit forsøg på vinterklargørelse.

Vinterklare krydderurter 2

Vinterklare krydderurter 3

Jeg startede med at stille dem op ad husmuren. Der er tre altankasser à 1 meters længde, så den sidste af de tre står op ad de to andre. Derefter rømmede jeg hele vores aviskurv og fandt en rulle affaldsposer frem i køkkenskuffen.

Utallige poser blev fyldt med groft sammenkrøllet avispapir, hvorefter de blev lukket med tape. De lignede bløde hovedpuder, og jeg sørgede for at lave dem ca. lige store. Derefter placerede jeg en del af poserne under altankasserne hele vejen hen under dem, så der bliver isoleret for kulden kommende nedefra.

Derefter blev kasserne pakket ind i bobleplast, blot et enkelt lag, som blev sat fast med tape. Uden på bobleplasten blev der påsat poser fyldt med avispapir lige som en dyne omkring kasserne. De blev fæstnet med tape og tapet fast til både kasse, bobleplast og poserne under altankasserne.

Vinterklare krydderurter 4

Vinterklare krydderurter 5

Til sidst pakkede jeg hele herligheden ind i en lang “strimmel” hvide affaldsposer uden at hive dem over, så der kom samling på alle de fyldte affaldsposer med avispapir, der var sat på siderne. Enderne blev fæstnet bag altankasserne ind mod muren med tape.

Jeg har googlet mig frem til, at det vil være en god idé at dække jorden til med for eksempel grannåle eller tørrede blade, så det skal jeg ud at opdrive, før krydderurterne er helt vinterklar. Men jeg synes da, jeg er nået et godt stykke af vejen.

Jeg er lidt spændt på, om de alle dør for mig igen. Jeg har ikke de store forhåbninger til overlevelse, men nu gør jeg et forsøg. Jeg overvejer også at overdække med gennemsigtigt plast for at give planterne en form for drivhusforhold. Nu får vi at se, hvordan det går, når frosten kommer…