Pasta med spidskål 1

Billederne i dette indlæg hører ikke just til de bedste, men jeg synes alligevel, at jeg vil poste denne opskrift, da det faktisk er en af mine absolutte favoritter dette efterår. Jeg laver den i hvert fald en hel del, og det er ganske enkelt, fordi den både er let, er baseret på årstidens grønt og smager fantastisk!

Jeg har aldrig været den store kålspiser, men jeg stiftede for en måneds tid siden bekendtskab med spidskål, som jeg førhen bare har antaget var en eller anden ligegyldig kåltype, der ikke smager anderledes fra de almindelige kålhoveder, der fås alle steder alle årstider.

Men jeg blev noget klogere, for spidskål viste sig jo at smage brandgodt! Så nu synes jeg, at I skal have muligheden for at prøve min opskrift af, som omvendte mig til at blive spidskålspiser. Here comes:

Pasta med spidskål 2

INGREDIENSER (2 personer):

Pasta til to
Et skvæt olie
½ pakke bacon i tern
1/4 spidskål
1/4 squash
3-4 svampe
En stor klat smør
2 dl. mælk
2 spsk. mel
Salt
Peber

Pasta med spidskål 3

FREMGANGSMÅDE:

• Sæt saltet vand i en gryde over til pastaen
• Skær, mens du venter, squash og svampe i tern
• Snit spidskål i mindre strimler
• Tilsæt pastaen, når vandet koger
• Steg bacontern på en pande, til de er næsten sprøde
• Smid en god klat smør på panden, og lad den smelte
• Tilsæt spidskål, squash og svampe – rør godt rundt
• Lad det stege blot et par minutter, så det stadig er sprødt
• Ryst mælk og mel sammen, tilsæt blandingen på panden
• Lad stuvningen koge godt igennem, tilsæt salt og peber
• Når sovsen har “sat sig”, er det klart til servering
• Vend den drænede pasta i lidt olie
• Servér pastaen i dyb tallerken med rigelig stuvning over