Solbærlagkage 1

Før jeg drog afsted til Portugal, havde jeg en unådig craving efter solbær, og som nævnt fandt jeg, hvad jeg manglede, på torvemarkedet og kom sågar hjem med langt flere solbær, end jeg kunne spise bare sådan lige.

Jeg gik så i gang med både at lave solbærsyltetøj, solbærsaft, solbærsirup og solbæreddike. Sidstnævnte er lige på trapperne til at være klar efter at have trukket i seks uger. Og så valgte jeg at lave en lagkage til mine kolleger på arbejde.

Resultatet blev denne solbærlagkage med chokoskum. Den var meget smagskraftig, men den faldt i god jord hos kollegerne, og jeg lovede derfor at stykke en opskrift sammen, selvom den blev lavet på slump. Den får I så her.

Solbærlagkage 2

Solbærlagkage 3

Solbærlagkage 4

INGREDIENSER:

3 lagkagebunde
½ liter piskefløde
1-1½ dl. solbærsyltetøj
1 plade Marabou mælkechokolade
1 dl. drænet solbærsyltetøj
2-3 tsk. solbærsirup
Flormelis
Friske solbær og evt. ribs til pynt

Lagkagebundene var blot nogle færdigbagte fra supermarkedet, men man kan med fordel bage dem selv. Solbærsyltetøjet havde jeg selv kogt, og det er såre simpelt. Bringer muligvis en opskrift på dette senere. Ligeledes var solbærsiruppen også hjemmekogt og tilsvarende meget let at lave.

Solbærlagkage 5

FREMGANGSMÅDE:

• Pisk flødeskummet fast, og del det i to skåle
• Tilsæt solbærsyltetøj i den ene halvdel, og pisk det grundigt
• Smelt chokoladen, og afkøl den til stuetemperatur
• Bland chokoladen i den anden skål med flødeskum
• Giv chokoskummet en ekstra tur med piskeren
• Læg en lagkagebund på et tilstrækkeligt stort fad
• Fordel solbærskummet ud over i et jævnt lag
• Læg en kagebund ovenpå, og fordel chokoskummet
• Læg den sidste kagebund på, og lad kagen “falde til”
• Lagkagen stilles i køleskab indtil pyntning lige inden servering
• Før servering pyntes med et lag drænet solbærsyltetøj på toppen
• Rør en stiv glasur sammen af solbærsirup og flormelis
• Pynt siderne med glasuren, evt. ved brug af flødeskumssprøjte
• Pynt kanter og top med friske solbær og ribs

Solbærlagkage 6

Solbærlagkage 7

Jeg er – indrømmet – ikke den store mester ud i kagekunstens verden, og jeg er egentligt heller ikke den store kagespiser generelt. Derfor blev kagen ikke voldsomt elegant at se på, men intensionerne var der…

Glasuren var nok min største fjende ved den her kage, for den løb ivrigt rundt om hjørner og kanter, selvom jeg havde lavet den stiv. Men åbenbart ikke stiv nok. Det hjalp dog lidt på det at smide en række ribs i kanten hele vejen rundt på den i øvrigt alt for lille tallerken.

Men kagen var ganske velsmagende, og mine kolleger var glade og tilfredse. Og så kan jeg jo ikke forlange mere :-)