Ovnbagte kartofler og krydderaïoli

Jeg har godt nok været omkring både kartoflerne og krydderaïolien her via andre indlæg tidligere, men jeg vil hermed atter hylde dette tilbehør og nu i et samlet indlæg, da det er nogle af mine klare favoritter i samspil.

Pommes frites fra frost og færdigsovs har i mange år været en fristende side dish til eksempelvis en god steak, men hen over sommeren har jeg været svært forfalden til at gøre en tand mere ud af det og i stedet lave skivekartofler og røre en lækker krydderaïoli til med altanens grønt.

Begge dele tager rørende kort tid, og så smager det altså ifølge mig flere længder bedre end kartofler fra frost og færdigsovs – også selvom jeg stadig er glad for K-salats bearnaisesovs.

Ovnkartofler 2

Ovnkartofler 3

INGREDIENSER:

En hulens masse kartofler
Salt
Rosmarin

Salatmayonnaise
Skyr
Olivenolie
Friske krydderurter
Hvidløg
Salt
Peber

Ovnkartofler 4

Ovnkartofler og aïoli 5

FREMGANGSMÅDE:

• Kartoflerne vaskes og skrubbes rene
• Dybe urenheder og misfarvninger skæres væk
• Kartoflerne skæres i relativt tynde og ens skiver
• De lægges let overlappende på bageplade med papir
• Drys gavmildt med salt og frisk rosmarin
• Bag dem i ovnen ved ca. 180 grader, indtil de er gyldne

• Rør en del salatmayonnaise sammen med en del skyr
• Tilsæt en sjat god olivenolie
• Hak krydderurterne fint, og tilsæt disse
• Pres den mængde hvidløg i, du foretrækker
• Krydr til sidst med salt og peber