Starbucks i Belém

Hvis der er noget, de har styr på i Lissabon, så er det kakler. De er helt tossede med de fine, farverige klinker, som de har beklædt husfacader med alle de steder, hvor de har kunne slippe afsted med det. Men det er da ærligt talt også noget så yndigt, synes jeg.

Alligevel gloede jeg lige en ekstra gang, da vi på en tur til bydelen Belém gik forbi noget så trivielt som en Starbucks Coffee. For det var alligevel en noget mere pimpet version, end jeg har oplevet fra min tid i USA…

Det lignede til forveksling et kæmpestort dukkehus med fransk altan og blomstrede kakler. Og så lige en kæmpe parasol, stort logo og en hulens masse kaffedrikkende gæster.

Belém

Et eller andet siger mig, at der en gang er kommet en amerikaner forbi Belém. Kald det kvindelig intuition, kald det indbildning. Men jeg har det altså lidt på fornemmelsen uden helt at kunne sætte en finger på, hvad det er…