Chao 1

I aftes kom jeg hjem efter fem skønne dage i Lissabon, hvilket er den direkte årsag til mit ugelange fravær her på bloggen. Ikke desto mindre kan I godt regne med det næste stykke tid at få en håndfuld indlæg om mine oplevelser på madfronten dernede fra, som helt klart er værd at beskrive.

Aftenen inden jeg drog afsted, var jeg alene hjemme, og derfor havde jeg inviteret min veninde og hendes søn forbi til aftensmad. Jeg var slet ikke i tvivl om, hvad det skulle være, for en uges tid forinden havde jeg første gang stiftet bekendtskab med Chào.

En time før deres ankomst smuttede jeg derfor ned til take-awaybiksen og bestilte 5 forskellige bokse med friske vietnamesiske forårsruller, der kommer à 4 styk per boks. Der er 12 forskellige smagsvarianter at vælge imellem, og til alle medfølger der en lille bøtte fyldt med chilipuré, nødder og bønnecreme.

Chao 2

Mit første valg faldt på Tôm, der består af store rejer med chili, hvidløg, citrongræs, mango, peberfrugt, rødløg, agurk, blandet salat og plukkede urter. Derefter besluttede jeg mig for Cá med krydret laks, avocado, agurk, rødløg, mango, blandet salat, plukkede urter og syltede rodfrugter. Både Tôm og Cá havde jeg prøvet før, så de var sikre vindere.

Det næste valg faldt på Cua med krabbe, avocado, mango, agurk, rødløg, peberfrugt, blandet salat og plukkede urter, og derefter valgte jeg Bò med lynstegt kalvefilet, hvidløg, chili og citrongræs, rødløg, agurk, risnudler, blandet salat og plukkede urter. Den sidste var lam med cremet ost, blandet salat, agurk, rødløg, peberfrugt og plukkede urter.

Derudover kan man også vælge smagsvarianter med tempurareje, tempurakrabbe, sesamkylling, stegt andebryst med ingefær, svinekød med scrambled eggs, crispy tempura og vegetarisk. Alle rullerne er rullet i rispapir.

Chao 3

Derhjemme blev forårsrullerne arrangeret fint på et stort ovalt fad, og de små bøtter med dressing blev hældt sammen i en skål, hvor jeg tilføjede lidt ekstra satay sauce (peanutbuttersauce), da jeg tænkte, at saucen måske var lidt for stærk til mine gæsters smag.

Rullerne og den modificerede sauce var som ventet et stort hit! Saucen var stadig stærk på en måde, så det prikkede varmt på tunge og læber, og rullerne var sprøde og lækre! Vi valgte at hente bestik i køkkenet, da rispapiret ikke holder så godt sammen på sagerne, og det havde været helt umuligt at spise med pinde. Så det blev med henholdsvist fingrene og ved hjælp af bestik, at de skønne ruller blev indtaget.

En bøtte forårsruller koster 60 kr. for fire styk med samme fyld og en lille bøtte sauce, men jeg fik at vide af den flinke ejer, at de har et tilbud resten af august og september med, hvor dem med laks og krabbe kun koster 35 kr. hver for en bøtte med fire (edit: dette var ikke tilfældet i dag d. 23/8, så tilbuddet er vist lavet om, for vi skulle betale fuld pris for alle i dag).

Chao 4

Take-awaystedet ligger i Ny Banegårdsgade lige op ad samme ejers restaurant med vietnamesisk cuisine kun adskilt af en trappeopgang. Chào ligger til højre for trappeopgangen, og man kan godt sidde og spise sin mad derinde også, da der er et par borde samt en høj siddeplads ved vinduet.

Jeg plejer at kunne spise knapt to bokse til aftensmad, og så er jeg også stop-mæt. De udgør også en fremragende frokost til dagen efter, og så synes jeg personligt, at de er et helt fantastisk alternativ til den noget mere usunde take-away på markedet. Prøv dem!