Solbær 2

Efter at have berettet om de mange skønne sommerbær nede i familiens sommerhus i dette indlæg fik jeg sådan en usigeligt stor trang til solbær. En trang, der varede ved i mange dage, og da det var stort set umuligt at opstøve solbær i forretningerne, besluttede jeg, at der ingen anden mulighed var, end at jeg måtte tage på grøntmarked i lørdags og lede efter disse herligheder.

En af de allerførste boder på markedet havde flere bakker fyldt til randen med friskplukkede solbær, og jeg var lige ved at købe en enkelt bakke til 25 kr., da sælgeren tilbød mig tre bakker for en flad 50’er i stedet for de på skiltet angivede 65 kr. for tre. Jeg overvejede kortvarigt, men endte med at slå til. Så skulle der solbær på menuen, skulle der!

Derhjemme blev de skyllet og pillet for smågrene, og de fleste blev herefter stillet i køleskabet. Jeg tog en enkelt bakke med ind i sofaen at hapse af, mens jeg søgte inspiration i nedenfor viste syltebøger.

Solbær 1

Ja, for hvad filen skal man stille op med tre kilo solbær? Valget faldt i første omgang på en omgang solbæreddike, så der blev kogt eddike med sukker, hvorefter det blev hældt på skoldede og atamonskyllede glas med solbær i. De står nu og trækker i vinduet de næste seks uger, og så glæder jeg mig til at bruge solbæreddiken i salater og lignende.

Ellers fik jeg kogt mig en solbærsirup og brugt resterne fra kogningen til en gang solbærsyltetøj. Siruppen var et par dage undervejs, og det hele blev faktisk anvendt til en lagkage, hvor jeg blandede det op med flormelis og brugte det til dekoration.

Lige for tiden har jeg friske bær med på arbejde hver dag, og de er skønne at nippe til i løbet af arbejdsdagen og er en fremragende substitut for slik sidst på eftermiddagen, når sukkertrangen melder sig.

Solbær 3

Jeg pønser lidt på også at koge noget saft af nogle af dem. Måske blandet med ribs og blåbær, så det bliver en dejligt syrligsød sommersaft. Nu må vi se, om jeg når det, før bærrene begynder at blive kedelige. Indtil videre har de resterende holdt sig fortræffeligt i køleskabet.

Skulle der blive nogle bær til overs, må de ryge i fryseren, før de synger på sidste vers. Så er der altid til smoothies eller en gang bærsauce til desserten. Og så burde min solbærtrang da også være stillet for en stund.