Oksemørbrad 1

Jeg elsker rødt oksekød, og når det skal være virkeligt godt, så er mørbradbøffen klart min foretrukne. Normalt spiser jeg oftest oksemørbrad på restaurant eller købt fra den lokale slagter. Men for ikke så lang tid siden fandt jeg en fornuftig størrelse hel mørbrad i SuperBrugsen, og så kom den altså med hjem.

Det er ikke ligefrem det billigste kød på markedet, men det er helt klart prisen værd. At der i denne omgang ikke var tale om økologisk kvæg, må jeg erkende, men det er godt nok ikke let at opstøve en økologisk mørbrad, og så må man nogle gange nøjes eller undvære. Denne gang nøjedes jeg, og smagen var der absolut ikke spor i vejen med!

Jeg valgte at servere stegen med ovnkartofler (normalt vil jeg skære dem i lidt tyndere skiver, så de bliver mere sprøde) og en sprød salat spækket med urter fra altankasserne, ærter og cherrytomater, og salaten blev efterfølgende overhældt med den gode gamle kending, mormordressingen. En klat købebearnaise kom der også på tallerkenen som kartoffeldyppelse.

Salat 2

INGREDIENSER:

1 stk. oksemørbrad
Kartofler
Salt
Bearnaisesovs

Blandet salat (f.eks. rucola og babyspinat)
San Marzano-tomater
Friske ærter
Rødbladet syre
Basilikum
Oregano
Mynte

Fløde
Rørsukker
Olivenolie
Citron
Knivspids salt

Tallerken med oksemørbrad og salat

Oksemørbraden blev svitset på en tør pande på alle sider, hvorefter den blev smidt i ovnen på 150 grader med et stegetermometer i midten. Da stegens kernetemperatur nåede 52 grader, blev den taget ud og lagt til hvile godt pakket ind i folie og klæder om for at holde på eftervarmen.

Derefter kom de skiveskårne kartofler i ovnen ved 200 grader, efter de var blevet saltet godt. Jeg synes, de bliver bedst sprøde, hvis man salter dem inden og lader være med at vaske stivelsen af dem efter udskæring. De er klar, når de er sprøde og mørke i kanterne.

Salaten blev bikset sammen uden yderligere dikkedarer, og man kan jo variere sine urter alt efter smag og behag. Ved servering blev der hældt dressing over. Mere udførlig opskrift på mormordressingen har jeg postet her. Voilà!