Delien Jærgergårdsgade

I Jægergårdsgade i den ende, der grænser op til Frederiks Allé, ligger Deli’en – en lille fransk specialbutik med luksusgodter og spidsfindigheder af den overvejende franske slags. Butikken holder åbent alle dage i ugen fra morgen/formiddag til aften, og selvom det er en lillebitte butik, er udvalget af charcuteri, råmælksost, vin og franske sylterier pænt stort.

Skulle man have lyst til en omgang tapas eller dagens franske landret, kan man slå sig ned på en af stolene ude på fortovet, såfremt der er plads. Ellers er det en specialbutik, hvor man kan købe diverse lækkerier med hjem, hvilket jeg nu har benyttet mig af tre gange og tænkte, at det var på tide at anbefale min nye yndlingsmadpakke primært konstrueret ud fra Deli’ens sortiment.

I en trådkurv ved siden af køleboksen med charcuteri er der altid fyldt op med franske flûtes i varierende længde, og det kan klart anbefales at snuppe sådan et med hjem. Det er sprødt udenpå og luftigt indeni. Nu skriver jeg godt nok “altid”, men det er ikke helt korrekt, for i dag købte damen foran mig hele bundtet, så der ikke var nogen tilbage, da det blev min tur. Men de andre gange, jeg har været forbi, har der været rigeligt med flûtes i kurven :-)

Fra Delien 1

Fra Delien 2

Men omdrejningspunktet for mine ture til Deli’en er faktisk deres skønne foie gras-terrine. Den koster 98 kr. for 100 gram, og jeg er blevet ret glad for den fede spise derfra. Jeg er generelt stor fan af foie gras i al almindelighed, men er ikke blind for, at der er meget stærke holdninger om denne spise.

Selvom det er en delikatesse med tradition i tvangsfodring, er der gudskelov de seneste årtier kommet mere fokus på velfærd og dyrlægekontrol på gåsefarmene i EU og USA. Og selvom det er naturligt for gæs periodevist at overæde, er det stadig ikke et rart syn at se dem blive fodret med maskiner, omend de selv stiller sig op og venter på, at det bliver deres tur. Det kan jo på sin vis nok godt sammenlignes med et menneskekonstrueret “narkomisbrug”, blot med majs.

Ikke desto mindre vil jeg hellere med mit forbrug støtte disse fritgående omend forspiste dyr end eksempelvis pletskaldede burhøns med klippede næb. Det må man gøre op med sig selv, hvis man ønsker at være kød- og æggespiser.
Læs evt. mere om fransk gåseopdræt og foie gras-produktion her.

Fra Delien 3

Men tilbage til omdrejningspunktet for dette indlæg, der jo ikke skal blive til en politisk og etisk forelæsning, men i stedet handle om den skønne sandwich, man kan konstruere ud fra det friskbagte flûte og Deli’ens sødmefulde foie gras-terrine. Terrine kan jo sådan set godt  betragtes som en form for paté, hvor man foruden gåseleveren har irørt lidt andre sager – oftest blot salt, peber og cognac. Den gule del af terrinen er i øvrigt et smørblødt fedtlag.

Sidste ingrediens til sandwichen er endnu ikke blevet nævnt, men er vist på billedet ovenfor: Smørbar figen, her dog også med dadel i. Det perfekte ville være frisk figen eller figenkompot, men denne bøtte er helt klart et godt alternativ, og den fås i de fleste velassorterede dagligvarebutikker. Denne er fra Føtex og koster i omegnen af 30 kr.

Og så skal vi i gang: Lun flûtet enten på brødrister eller et halvt minuts tid i en mikrobølgeovn, skær brødet i kortere stykker og halvér dem på langs. Smør derefter figen på den ene halvdel og et godt lag foie gras på den anden flade. Klap brødet sammen, og spis det som en sandwich. Voilà!

Fra Delien 4

Det smager simpelthen så lækkert, og det tager nærmest ingen tid at forberede. Jeg pakker om morgenen et halvt flûte, en spiseskefuld figen i en lille plastbøtte og skærer en passende mængde foie gras af og pakker i madpapir. Det hele kommer på køl indtil frokosttid, hvor brødet hurtigt lunes, og pålægget smøres på. Oftest har jeg også en bøtte rucolasalat med, som jeg spiser sammen med.

Det er noget af en luksusmadpakke, selvom den er simpel, og det er da heller ikke hver dag, at den står på foie gras-sandwich til frokost. Men det er forkælelse til ganen at tillade sig en gang imellem, så det gør jeg!

Inspirationen har jeg fået fra en tur til Paris, hvor min kæreste og jeg fik noget i samme stil en dag til frokost, hvor vi kom forbi en lille butik, der solgte disse til nærmest ingen penge. Siden har vi ikke kunnet glemme det, og nu er det endelig blevet muligt selv at lave noget, der tilnærmelsesvist minder om.

