Seafood 1

På trods af, at jeg ikke længere vil deltage i Restaurant Seafoods årlige skaldyrsbuffet af de årsager, der er nævnt i dette indlæg, hindrer det mig ikke i at vælge stedet til, når der skal nydes en god hummer med havudsigt.

I søndags var det jo som bekendt Skt. Hans aften – en aften, der altid er blevet fejret i min familie og som regel i sommerhuset på Nordfyn (lige som sidste år), hvor der inviteres gode venner til lækker aftensmad, og hvor man efterfølgende går ned på stranden og tænder bål af haveaffald lige som mange andre hele vejen hen langs strandkanten.

I år var der dog ingen planer, så jeg besluttede, at dagen traditionen tro skulle fejres med god mad, strand og bål, og det var min veninde og hendes mand heldigvis også friske på. Der blev derfor bestilt bord på Seafood på Marselisborg Lystbådehavn til kl. 17… Eller, det troede vi i det mindste.

Seafood 2

Jeg kunne ikke komme igennem til restauranten per telefon, så jeg besluttede at skrive en mail til dem i stedet for at høre, om det var muligt at bestille bord til tre personer samme aften kl. 17. Kl. 13.07 svarede en af restaurantens ansatte mig, at han havde et ledigt bord indenfor, som dog skulle være klar igen til kl. 19.15, og om han skulle reservere dette til os. Kl. 13.31 svarede jeg ja tak, og at det ville passe perfekt.

Vi møder op dernede kl. 17 og fortæller, at vi har bestilt bord i mit navn. Dette er de dog lidt uforstående overfor, indtil jeg fortæller navnet på ham, jeg har mailet sammen med omkring det. Det viser sig at være samme person, som har taget imod os, og han har ikke lige fået tjekket mail, siden han sendte beskeden til mig kl. 13.07. Hmmmm… okay. Men heldigvis kunne vi godt få bordet alligevel (og var i øvrigt også det eneste selskab indtil de sidste ti minutter, hvor der ankom to andre selskaber).

Lidt lunken modtagelse at få, og tjeneren virkede også lidt umeddelsom og tavs det første stykke tid efter vores ankomst, men han blødte heldigvis op efter noget tid, hvilket både min veninde og jeg bemærkede.

Seafood 3

På grund af den ret tidlige aftensmad havde ingen af os den helt store sult, så vi valgte hver blot at bestille en halv hummer til hovedret og ingen forret. Der kom brød og små pakker smør på bordet, og vi besluttede at bestille en flaske chardonnay til deling ud over en flaske vand.

Brødet var okay, og jeg syntes, at nogle af bidderne smagte af lavendel, hvorimod min veninde syntes, det smagte, som om der var nogen, der ved en fejltagelse havde puttet sæbe i, og pågældende bid blev straks spyttet ud. Om det, jeg kalder lavendelsmag, var intentionelt eller en fejl i form af sæbe, lod vi stå hen i det uvisse.

Smørpakkerne havde jeg gerne set udskiftet med olivenolie at dyppe i, da det ville være mere delikat og passe lidt bedre til de lækre skaldyr. Det ser også lidt kantineagtigt ud, når der kommer en brødkurv ind med små pakker smør i. Ikke at det gør så meget for helhedsoplevelsen, men dog værd at bemærke.

Seafood 4

Hummerne kom på bordet, og det var et fantastisk syn som altid! Der medfulgte både en halv lime (og en stor en af slagsen) og en halv citron. Saften af førstnævnte blev fordelt gavmildt ud over alt på tallerkenen – jeg elsker lime, mums!

Derudover var der en simpel, sprød salat, tre halve skiver letristet toastbrød, en rørt mayonnaise i den fineste gule farve, en aïoli med estragon og til sidst en dusk persille på tallerkenens hovedperson: Den liflige halve hummer i sin smukke røde skal.

Der fulgte værktøj, skylleskål og skål til skallerne med ved hver tallerken, og vi biksede lidt med at få knækket kloerne, som godt kunne have fået et lidt større gok først ude fra køkkenet. Men det hele lykkedes, og vi hyggede os med at “lege med maden”, mens det skønneste røde og hvide kød blev trukket ud af skallerne.

Seafood 5

Hummer er og bliver noget af det bedste, jeg ved. Og hummeren på Seafood skuffede absolut ikke! Afkølet, saftig og fast i kødet. Præcis som sådan en sag skal være. Dippen var også virkeligt lækker, og der blev også dyppet en del af toastbrødet i for mit vedkommende, mens hummerkødet smager bedst for sig med lidt limesaft over.

Salaten var trods sin simple form et lækkert supplement og gjorde godt som frisk knas til den kødfulde hummer, de fede dips og det ristede brød. Hvidvin og koldt vand blev nydt til, mens vi skålede for midsommeren og Skt. Hans.

Efter hummeren var spist op, var vi alle mætte og tilfredse. Dog fristede det at lægge øjne på dessertkortet, hvor der allernederst stod macarons med kaffe. Kaffen tog de andre i selskabet sig af, men vi valgte alle tre en omgang macarons, som bestod af tre styk per bestilling. Tjeneren serverede dem samlet på en lille tallerken, hvor de tog sig noget så yndigt ud. De bestod af blandt andet noget citrus, noget bær, karamel, chokolade, pistacie og vanille. Virkeligt lækre hapsere!

Skt. Hans 1

En halv hummer med tilbehør koster 175 kr., så det er jo ikke så galt. For tre macarons skal man af med 35 kr. Vin, vand og kaffe erindrer jeg ikke prisen på, men jeg kom for min del samlet af med ca. 300 kr., og det er slet ikke så tosset endda.

Den tidlige aftensmad havde en årsag, for vi havde en plan om efter spisning at spadsere ned til Tangkrogen for at høre borgmesterens tale kl. 19 og efterfølgende se bålet på stranden blive tændt. Ingen Skt. Hans uden bål, så jeg var noget så glad og tilfreds, da jeg hen på aftenen drog hjemad med hummer, hvidvin og macarons i maven og duften af bål i håret.