Northside 1

Jeg var for første gang på Northside festival i år, og ud over den fede musik, skønne stemning og gode selskab i venners lag var maden også et lyspunkt. Hele den ene ende af festivalpladsen var dedikeret til madboder med forskelligt udvalg, og derudover var der boder med ølsalg, en cocktailbar og en mere sofistikeret bod, der solgte vin.

Arrangørerne bag Northside har et mål om, at al mad og drikke med tiden skal være økologisk, og i år var over halvdelen af boderne med mad baseret på økologiske råvarer. Argumenterne for dette er primært kvalitet og bæredygtighed. Sidstnævnte er et væsentligt omdrejningspunkt for hele festivalen, men man kan nok diskutere, hvorvidt økologi for enhver pris er bæredygtigt…

Northside 2

Mit første møde med madboderne fik jeg ikke afbilledet, men bestod af en pulled pork-burger til 65 kr. fra én bod og en kæmpe Arizona-burger til 60 kr. fra en anden bod. Pulled pork-burgeren var lidt kedelig, hvorimod Arizona-burgeren ud over at være cirka en halv gang så stor også var lækker og saftig.

Aftensmaden bestod derimod af den nærmest efterhånden berømte økologiske kvalitetshotdog også kaldt “gourmet-hotdog”. Det er caféen Drudenfuss, der står bag, og hotdogen består af økologisk grovbrød, ramsløgspølse af svin fra Hanegal, dijonsennep, ketchup, fennikelremoulade, syltede rødløg, syltet agurk og karse. Den var virkeligt lækker! Jeg husker dog ikke prisen, men hos Café Drudenfuss koster den normalt 70 kr.

Lørdag opdagede jeg en bod med pulled pork-döner, og dén blev altså favoritten! Rigtigt lækkert svinekød, der smagte sødt og saftigt. Derudover var der blandt andet rødkål, hvidkål, pære og bredbladet persille i. Den lækre sag er afbilledet her ovenfor og kostede 65 kr.

Northside 3

Efter det store regnskyl over middag havde vi genfundet appetitten, og det blev det første og det bedste, vi fik øje på: Chili con carne! Den var faktisk ganske udmærket, omend det eneste stærke var de syltede chilier i den ende, hvor der var kerner. Men det smagte til gengæld også fortræffeligt!

Der var også nachos med ost, salsa og guacamole, og sidstnævnte var med største sandsynlighed iblandet blendede ærter, hvis mine smagsløg ikke drev gæk med mig. Det smagte faktisk overraskende godt! Kødet var lidt kedeligt og gennemkogt, men alt i alt var det et godt, solidt måltid, der gav varmen (hvis man altså spiste chilierne).

Jeg havde på det tidspunkt også fået øjnene op for vinboden, hvor jeg købte et glas rosé for 40 kr. og tidligere på dagen også havde prøvet en af deres hvidvine. Man kunne for flere af vinenes vedkommende enten vælge et enkelt glas eller en hel flaske. Jeg endte med at købe en flaske bobler til 150 senere på aftenen, og en flaske cava kostede 200 kr., men var udsolgt på det tidspunkt.

Northside 4

Northside 5

Den eneste ret, der faktisk skuffede lidt, var pastaretten, jeg fik søndag. Eller faktisk begge de pastaretter, jeg smagte. Jeg valgte selv varianten med pasta bolognese kogt i mørk øl (70 kr.), men jeg smagte også min kærestes med røget laks og spinat (75 kr.). Bolognesepastaen var klart bedst i min optik, men begge pastaretter var med delvist overkogt og delvist halvkogt pasta.

Det var sikkert uundgåeligt, fordi de er nødt til at lade det stå længe efter kogningen, men det kunne nok godt være blevet mere jævnt kogt, hvis der var blevet rørt mere i det, er min teori. Anyway, maden var spiselig og udmærket af festivalmad at være, men til prisen var det nok lidt en skuffelse, når jeg ved, hvad der ellers blev tilbudt af god mad på pladsen.

Sidste ret søndag aften blev en bakke sprøde pommes frites med en god urtekrydret aïoli. Mums! Fritterne var lige lovligt oversaltede, så mine læber brændte i kombinationen af salt og for meget sol, men med rigeligt aïoli på var det slet slet ikke dårligt. Fremragende afslutning på en skøn festival med generelt virkeligt lækker “junk”-mad!