Blåmuslinger i rosé 1

I aftes var jeg alene hjemme og ville udnytte chancen for at få skaldyr til aftensmad, som min kæreste mildest talt ikke er den store tilhænger af. Så jeg købte en baljefuld ferske (og stadig levende) blåmuslinger i Kvicklys fiskeafdeling efter arbejde og så frem til en gang moules marinières.

Jeg har faktisk aldrig lavet den slags selv før, da det som regel er noget jeg får, når jeg er ude at spise, så det var en ren first timer i eget køkken. Normalt bruger man hvidvin til blåmuslinger, men jeg havde en god portion rosé tilbage efter sidste weekend, hvor der var tøse-kom-sammen med ost og vin, så jeg besluttede at anvende den i stedet.

Det viste sig i øvrigt at være rørende nemt, og jeg valgte så at smide nogle skivede kartofler i ovnen som tilbehør i stedet for pommes frites, og så rørte jeg en urteaïoli til. Her kommer opskriften:

Blåmuslinger i rosé 2

Blåmuslinger i rosé 3

INGREDIENSER (cirka 2 personer):

Blåmuslinger
Olivenolie
1 gulerod
1 forårsløg
1-2 skiver fennikel
1 fed hvidløg
En håndfuld krydderurter
Rigeligt med rosé (ca. ½ liter)
1 dl. piskefløde
½ grøntsagsbouillonterning

En håndfuld kartofler
Groft salt
1 dl. salatmayonnaise
1 fed hvidløg
Friske krydderurter
1 spsk. citronsaft
1 spsk. olivenolie
Salt
Peber

Blåmuslinger i rosé 4

FREMGANGSMÅDE:

• Rens muslingerne grundigt under rindende vand
• Smid dem ud, der gaber/er åbne
• Skær gulerod, forårsløg og fennikel i mindre stykker
• Finhak hvidløget, og grovhak krydderurterne
• Svits gulerod, forårsløg, fennikel, hvidløg og urter i olivenolie
• Hæld roséen i gryden sammen med, og lad det koge op
• Når det bobler, smides muslingerne i gryden, og låg lægges på
• Lad det koge knapt 5 minutter, til alle muslingerne har åbnet sig

Blåmuslinger i rosé 5

• Tag muslingerne fra, og hæld fløde og bouillonterning i suppen
• Lad suppen buldrekoge et kvarters tid
• Skær kartoflerne i tynde skiver, bag dem i ovnen, til de er sprøde
• Krydr kartoflerne med groft salt, før de tages ud af ovnen
• Bland salatmayonnaise med citronsaft, olivenolie og knust hvidløg
• Tilsæt hakkede krydderurter, og smag til med salt og peber
• Servér muslingerne med suppen over og frisk persille
• Spis de sprøde kartoffelskiver ved siden af med urteaïolien

Blåmuslinger i rosé 6

Blåmuslinger i rosé 7

Det er meget vigtigt, at man smider de muslinger ud, der inden kogning er åbne, da de er døde. Efter kogning er det derimod vigtigt, at alle lukkede muslinger smides væk, såfremt der skulle være nogen.

Når jeg laver aïoli, plejer jeg faktisk at skifte ca. 1/3 af mayonnaisen ud med skyr for at gøre den lidt lettere og tilnærmelsesvist sundere. Bøtten med skyr havde dog desværre fået en mugplet og røg ud, men ellers havde jeg tilføjet en god klat skyr også – det smager nemlig rigtigt godt :-)

Det blev et virkeligt lækkert måltid, og jeg kunne faktisk kun spise to portioner, så var jeg stopmæt! Så der har også været en omgang til i dag. Da maden var klar, satte jeg mig ind i sofaen med det og satte den gamle, franske film “Sous le Ciel de Paris” på dvd-afspilleren. Så blev det næsten ikke mere klassisk!