Kammerknas pizza 1

Forleden lavede jeg en omgang pølsehorn, hvor der efterfølgende tilbage i posen var en enkelt ensom pølse, som der ikke blev dej nok til. Den henlå urørt i køleskabet nogle dage, hvorefter jeg besluttede, at skralderen ikke måtte blive dens sørgelige skæbne, men at jeg i stedet ville bruge den til aftensmaden. Sådan en sag alene mætter jo ikke to voksne mennesker, så den endte med at være gæst på en pizza med mange andre lækre deltagere.

Det var lidt en reste-pizza, men helt klart af den gode slags med undtagelse af bunden, som blev en købebund. I know… Sorry! Men jeg orkede ikke besværet samt at vente på hævning, selvom jeg godt ved, at det er penge ud af vinduet at købe de der kasser med pulver, der bare skal blandes op med vand… Men sådan blev det nu en gang.

Kammerknas pizza 2

INGREDIENSER (til 1 stk. stor pizza):

Pizzadej (lav den selv, eller snyd som mig)
Tomatpuré
Lidt olivenolie
1 stort fed hvidløg
En håndfuld friske spinatblade
3-4 løgringe
2 store (shiitake-)svampe
1 pølse
5-6 cherrytomater
1 stor pakke frisk mozzarella
En god skæreost, f.eks. Kong Hans
Tørret oregano
Salt & peber

Kammerknas pizza 3

FREMGANGSMÅDE:

• Gør dejen klar, og rul den stor og flad
• Smør overfladen med et lag tomatpuré
• Pres et fed hvidløg, og bland det med lidt olivenolie
• Fordel hvidløgsolien jævnt ud over tomatpuréen
• Fordel de rensede spinatblade ud over pizzaen
• Skær løgringene i kvarte eller halve, fordel dem på pizzaen
• Skær svampene i skiver, og læg dem rundt i kanten
• Skær cherrytomaterne i 3-4 skiver, og fordel dem
• Skær pølsen i ca. ½ cm. tykke skiver, og fordel dem
• Skær mozzarellaen i relativt tynde skiver, og fordel dem
• Krydr med tørret oregano, salt og peber
• Sæt pizzaen i ovnen ved 200 grader i ca. ti minutter
• Tag den ud, fordel rigeligt med revet ost ud over
• Sæt i ovnen igen, og bag den, til den er gyldenbrun

Kammerknas pizza 4

Uhm, den blev god! Dejen ville jeg nok en anden gang peppe op med f.eks. friskhakket rosmarin og eventuelt en knivspids karry, men min kæreste var godt tilfreds og syntes ikke som jeg, at bunden var for kedelig. Til gengæld var det en rigtigt god økologisk tomatpuré fra Urtekram, jeg havde anvendt, og den er fra et fint lille 200-gramsglas, der blandt andet fås i SuperBrugsen.

De friske cherrytomater gav lækker sødme, og de rigelige mængder af to forskellige gode oste var prikken over i’et. Jeg er generelt stor fan af Kong Hans og har i øvrigt i dag lige for første gang også købt 45-versionen med kommen, som har ændret min holdning lidt til kommenost. Slet ikke så tosset, omend jeg nok ikke vil smide det på en pizza…

Og så til pølsen: Pølseskiverne forblev faste og saftige, da de ikke var skåret helt tyndt, men i stedet kunne få lov at syde og sprutte i deres eget fedt under bagningen. Den stakkels single-pølse endte altså med at komme til sin ret og var en meget populær deltager i pizzafesten.