Lagkagehuset Århus 1

For nogle uger siden skulle jeg mødes med en veninde til en kop kaffe, og valget for vores rendez-vous faldt på Lagkagehuset, som har givet os begge et godt førstehåndsindtryk – for mit vedkommende primært baseret på deres fantastiske flødeboller.

Det var en dejlig solskinsdag, og vi var heldige at få en plads nede i sofahjørnet. Der er ofte fyldt godt op derinde, og kort efter vores ankomst var der også rift om de sidste pladser i caféafdelingen. På billedet her nedenfor er der lige et større selskab, der har forladt bordene, og så var jeg hurtig med kameraet!

Jeg valgte at bestille en chai latte, som jeg mindes kostede 35 kr., og derudover naturligvis en flødebolle til 17 kr. Der var desværre ikke flere af dem med karamel – de er forståeligt nok vældigt populære! Så det blev en regulær med mælkechokolade.

Lagkagehuset Århus 2

Lagkagehuset Århus 4

Flødebollen var ganske god, men ikke den store wow-oplevelse, når man jo har prøvet deres fantastiske karamelflødeboller. Til gengæld var chai latten de 5-10 minutters ventetid værd, for den var lækkert sød og krydret, og mælkeskummet gjorde den let og cremet.

Min veninde valgte en af husets sandwiches, som også viste sig at være et godt køb. De er lidt halvpebrede i pris (49 kr.), men hun lod til at være ganske tilfreds, og jeg er ikke i tvivl om, at jeg er nødt til at prøve deres pulled pork-sandwich en dag.

Stemningen i Lagkagehuset er ikke decideret hyggelig på den stue-agtige måde, men den er hyggelig på en urban smart-café-måde, og det var egentligt også, hvad jeg forventede. Det er ikke et sted, der lægger op til, at man sidder der i timevis, men det er et godt stop på f.eks. en shoppetur, hvor man lige trænger til noget godt indenbords.

Lagkagehuset Århus 3

Et enkelt kritikpunkt har jeg dog til stedet, og det var faktisk min kæreste, der mindede mig om det. For når nu stedet er meget populært, og der meget ofte er kø derinde, så er det virkeligt irriterende, at der ikke er et nummersystem. Særligt, når folk stiller sig op lige inden for døren, så de næste ikke kan komme ind ad døren, eller hvis de gør så må stille sig længere frem i rummet og få “du-snyder-nok-foran-i-køen”-blikket.

Det ville virkelig hjælpe på en småmasende og stresset stemning i butikkens “myldretid”, hvis de gad indføre et simpelt nummersystem. Indtil da gider vi her i husstanden ikke gå derind, hvis vi kan se udefra, at der er mange mennesker, og så går vi i stedet op til Schweizerbageren, der har træk-nummer-system.