Tunsteak med bulgursalat

Når vejret byder på sol og varme, er lysten til tung og fyldig aftensmad der ikke rigtigt for mit vedkommende, og så er det med at finde alternativer til koldskål med kammerjunkere, og hvad man ellers kan blive let forfalden til i stedet for et ordentligt aftenmåltid.

Forleden kom jeg forbi fiskehandleren i Guldsmedgade, og der lå nogle fine store stykker tun i vinduet, der lokkede mig i fordærv. To tykke skiver blev det til for i alt 88 kr. På min videre færd hjem fik jeg købt skyr, økocitroner og friske ærter, og så havde jeg ellers resten hjemme i køleskabet til aftenens ret, der blev let og lækker.

– – –

INGREDIENSER (til 2 personer og en madpakke):

2 store tunsteaks
Salt & peber
Lidt smagsneutral olie til stegning

En pose små kartofler
En god olivenolie
Salt & peber
Lidt paprika

½ bøtte skyr
½ potte frisk oregano
1 stort fed hvidløg
2-3 spsk. citronsaft
Salt & peber

Ca. 1 dl. bulgur
Ca. ½ liter kogende vand
1 avocado
½ rød peberfrugt
En stor håndfuld cherrytomater
3-4 radiser
En håndfuld friske, bælgede ærter
Ca. 4 spsk. citronsaft
Lidt revet citronskal
Salt & peber
Lidt olivenolie
Friske krydderurter af eget valg

Tunsteak med bulgursalat 1

FREMGANGSMÅDE:

• Rens kartoflerne grundigt, og læg dem i en stor frysepose
• Tilsæt rigeligt olivenolie, salt og peber, og gnub det godt rundt
• Vend kartoflerne ud i et fad, og drys dem med lidt paprika
• Steg dem i ovnen ved 200 grader, indtil de begynder at rynke

• Finhak den friske oregano, og bland den med skyren
• Pres hvidløget i, og smag til med citronsaft, salt og peber
• Lad det trække på køl, mens resten forberedes

• Hæld det kogende vand over bulguren, og lad det trække
• Skær avocado i tern og peberfrugten i ekstra små tern
• Halvér cherrytomaterne, og skær radiserne i fine stave
• Dræn bulguren, og vend grøntsagerne + de bælgede ærter i
• Smag til med citron, citronskal, salt og peber
• Vend lidt olivenolie rundt i, og stil bulgursalaten på køl

• Krydr tunsteaksene med salt og peber på begge sider
• Steg i lidt smagsneutral olie på en grillpande
• Pas på ikke at overstege, så tunen bliver for tør

• Servér som anvist på billedet, top evt. med friske krydderurter

Tunsteak med bulgursalat 2

Tunsteak med bulgursalat 3

Det blev en fremragende aftensmad, men tunen nåede desværre at blive lige lovligt tør, så den skulle have haft noget mindre. Det meste blev tilføjet på slump, og måleforholdene skal derfor tages med et gran salt, så improvisér blot!

Der var rigeligt til fredagens madpakke også, og sågar i går var der både lidt kartofler og bulgursalat tilbage til ovenviste vegetarfrokost i solen på altanen, hvor jeg også tilføjede nogle ekstra radiser og dejligt saftige cherrytomater. Jeg dryssede salaten med rigeligt mynte og oregano fra krydderurtebedet.

Skyrdressingen var slet ikke tosset, og det er faktisk første gang, jeg anvender skyr, selvom jeg har hørt meget godt om produktet. I et af de kommende indlæg vil jeg også præsentere en opskrift på kartoffelsalat med bl.a. hjemmerørt mayo og skyr.
God pinse!