Thaisuppe 1

For noget tid siden fejrede vi min kollegas 40-års fødselsdag og spiste fælles frokost på arbejde, hvor en anden kollegas kone havde stået for en fantastisk omgang hjemmelavet thaimad. Jeg har aldrig rigtigt været den store fan af asiatisk mad med undtagelse af sushi, men særligt thaisuppen denne dag tog røven på mig. Det var virkelig godt!

Jeg fik at vide, at det var utroligt let at lave, så forleden dag gav jeg mig i kast med thaisuppe for første gang. Jeg tog udgangspunkt i denne opskrift og improviserede så for resten, da jeg for eksempel ikke er så vild med babymajs, men i stedet gerne ville have blandt andet citrongræs og edamamebønner i suppen. Here we go:

Thaisuppe 2

INGREDIENSER (til ca. 3-4 personer):

1-2 kyllingebryster fra en høne, der har haft et godt liv
En sjat olie til stegning
1 gulerod
2 hele chilier
En lille knold ingefær
2 fed hvidløg
3-4 løgringe
2 dåser kokosmælk
5 dl. vand
1 hønsebouillonterning
1 stk. citrongræs
1-2 håndfulde edamamebønner
Salt & peber

Frisk mynte
Lyst brød med sprød skorpe

Thaisuppe 6

FREMGANGSMÅDE:

• Skær kyllingen i mindre tern, og steg kortvarigt i gryde med olie
• Skær guleroden i korte stave, og tilsæt i gryden
• Riv ingefæren fint, pres hvidløgene, og finhak chilien. Tilsæt i gryden
• Skær løgringene i halve eller kvarte, og sauter dem i gryden
• Tilsæt kokosmælk, vand og hønsebouillon
• Flæk citrongræsset, tilsæt, og lad det hele koge godt op
• Ca. 5-10 minutter inden servering tilsættes edamamebønnerne
• Smag til sidst til med salt, peber og eventuelt ekstra chili
• Tag citrongræsstykkerne op af suppen inden servering
• Servér toppet med frisk mynte og nybagt brød on the side

– – –
Mums, hvor blev det bare lækkert! Det var som sagt første gang, jeg gav mig i kast med dette, så der blev også begået et par fejl undervejs, som jeg har kompenseret for i opskriften. Først og fremmest blev mine kyllingetern lidt for store, og de blev desværre stegt for længe og endte med at være lidt tørre. Alternativt kan man sagtens lave opskriften vegetarisk og helt undlade kylling og i stedet for hønsebouillon tilsætte grøntsagsbouillon.

Derudover kom edamamebønnerne i gryden samtidigt med de våde elementer, der skulle koge op, og dermed fik bønnerne for megen varme, så de simpelthen blev møre og flækkede. Så først i gryden med dem de sidste 5-10 minutter, så tror jeg, man er helgarderet. Men ud over disse ting smagte suppen altså brandgodt og var ret nem at stykke sammen.