Carlton 1

Først vil jeg lige undskylde de mange dages stilhed. Forklaringen kommer i næste indlæg en af dagene. Men først skal det lige handle om i går, for da endte min veninde og jeg med spontant at spise aftensmad på Restaurant Carlton i latinerkvarteret. Og det viste sig slet ikke at være en dårlig beslutning. Men vilkårene for det visuelle bevis er dermed endnu en gang i form af uskarpe mobilbilleder.

Der var ikke mange mennesker i restauranten, og længe var vi det eneste selskab sikkert grundet vores tidlige ankomst. Vi fik en fin plads ved vinduet, og betjeningen var meget opmærksom og venlig, så vi fik blandt andet god tid til at vælge vores mad, efter vi hver havde bestilt et glas hvidvin – jeg et skønt glas riesling, der overraskede positivt! Ud fra vinkortet på deres hjemmeside var det højst sandsynligt en tør Blauschiefer Dr. Losen Riesling fra 2011.

Carlton 2

Vi havde som sædvanligt svært ved at bestemme os, når vi nu sad med et kort fuld af fristende godter, men det endte med, at min veninde valgte risottoen med ristede kammuslinger, som ses her ovenfor, og jeg valgte så Pustervig Salat med jomfruhummerterrine, ristet kammusling og foie gras, som er afbilledet nedenfor.

Risottoen, som jeg hapsede en god bid af, var fyldig og meget ostet – lidt for meget til min smag, men den bekom min veninde, og så så den i øvrigt særdeles tiltalende ud på tallerkenen i skumhav og drysset med grønne urtesprødheder.

Jeg er normalt ikke salat-typen, men indholdet af salaten fristede noget så grusomt, at jeg for en gang skyld bare skulle have en salat. Og hvilken salat! Det var en hel lille skov af herligheder at gå på eventyr i: Lidt foie gras hér, lidt sprødstegt bacon dér… Desuden var der lagt små overraskelser ud hist og her i form af noget, jeg er ret sikker på var kvædekompot – himmelsk!

Carlton 3

Alt i alt kan det siges at være et valg, jeg var yderst tilfreds med lige som hvidvinen, og min veninde og jeg havde en brandhyggelig aften med lækker mad (hvor kun meget lidt blev levnet) og en masse snak og latter. Tjeneren var som sagt meget opmærksom og kom blandt andet forbi med en ny kande isvand i løbet af aftenen, uden vi havde bedt om det.

Efter maden fik vi os lidt varmt at drikke – for mit vedkommende en ganske udmærket chai latte. Ganske vel fra en bøtte, som var det eneste, de kunne tilbyde, men med skønt cremet mælkeskum og suppleret med lidt rørsukker efterfølgende, som fulgte med ved siden af (muligvis til min venindes caffé latte, men der var så rigeligt!).

Min regning endte for et glas god hvidvin (75,-), en hovedret (145,-) og en stor kop chai latte (38,-) samlet op i 258 kr. Meget meget fornuftig pris synes jeg, for maden var god, vi var mætte og tilfredse, og vores helhedsoplevelse af stedet var virkeligt god. Skal helt klart gentages :-)