Blå pommes med aïoli 1

Forleden kastede jeg mig ud i et forsøg med “pulled chicken” med en større omgang langtidsmarinerede økologiske kyllingebryster og senere langtidsstegning i ovnen ismurt en våd “rub”. Det blev ikke 100% vellykket, da kødet trods rigeligt eddike i marinaden og maaaange timer i ovnen stadig ikke var helt mørt. Men det smagte dog ikke desto mindre ganske godt.

Til kyllingen blev der lavet en omgang coleslaw af tykke strimler hvidkål, revet gulerod, revet æble, mayo, æblecidereddike, salt og peber, og det passede som fod i hose med det langtidsstegte, marinerede kød. Derudover lavede jeg også en god gang blå pommes frites samt en drønlækker aïoli med diverse friske krydderurter. Og det er sidstnævnte, at dette indlæg skal dreje sig om.

Blå pommes med aïoli 2

Blå pommes med aïoli 3

INGREDIENSER:

En posefuld blå kartofler (Blå Congo)
Salt til kartoflerne

1½-2 dl. salatmayonnaise
2 fed hvidløg
Et skvæt hotsauce
Et bundt oregano
Et bundt mynte
Et bundt citronmelisse
Salt
Kværnepeber

Blå pommes med aïoli 4

FREMGANGSMÅDE:

• Skyl og skræl kartoflerne, og skær dem i stave
• Læg dem på en bageplade, og strø godt med salt over dem
• Bag dem i ovnen ved 180 grader i ca. 20-30 minutter
• De er klar, når de begynder at blive gyldne og sprøde
• Hak i mellemtiden oregano, mynte og citronmelisse
• Smid det i en minihakker med mayo, hvidløg og hotsauce
• Kværn det hele godt igennem, og smag til med salt og peber
• Stil det på køl, indtil kartoflerne er klar
• Nyd pommes frites med urteaïolien som dyppelse

Blå pommes med aïoli 5

Så simpelt kan det gøres! Det hele blev lavet lidt på slump, så man skal se lidt stort på ingredienslistens mål og justere til, som det passer en bedst. Man kan også tilsætte et par dråber friskpresset citronsaft i aïolien, hvis man er til den slags.

Både min kæreste og jeg var meget begejstrede for urteaïolien, som jeg må erkende var en bragende succes! Jeg har meget dårlig erfaring med de færdiglavede fra butikkerne, men har stornydt det aïoli, jeg har fået på restauranter i tidens løb. Så nu var det da på tide, at jeg fik fingeren ud og lavet en omgang selv, omend mayonnaisen ikke er hjemmelavet fra bunden, men blot favoritten fra Kraft.

Den anvendte hotsauce er favoritten fra Sriracha, som jeg også har omtalt tidligere i blandt andet dette indlæg. Den gav lige det sidste pift og gjorde det unødvendigt at tilsætte andre krydderier end salt og peber. Mums!