Kähler 1

To gange inden for det sidste halvår har jeg været en tur forbi Kähler Spisesalon i M. P. Bruunsgade. Første gang var sammen med min kæreste, hvor vi blev fristet af deres lækre menukort til at spise sen frokost der en dag. Min kæreste valgte flere stykker af deres smørrebrød og jeg ovenviste omgang salat med blandt andet mandler, selleri og blomkål.

Ventetiden var lidt lang, og smørrebrødet lod særligt vente på sig, så det sidste stykke aflyste vi helt efter en halv times tid og spiste det, der ellers var klar til servering. Der blev serveret boller og (stenhårdt!) smør til, og på trods af, at maden på menukortet havde lydt mundvandsdrivende fristende, sad vi begge med en lidt tam fornemmelse smagsmæssigt.

Salaten var egentlig okay – eller ville have været det som side dish, men den blev hurtigt meget ensformig, og smagsnuancerne var kedeligt “normale”. Det virkede ikke, som om nogen af retterne havde set skyggen af krydderi, og smørrebrødet viste sig også at være en generelt kedelig oplevelse, særligt til prisen (75 kr. stykket).

Kähler 2

Halvskuffede gik vi derfra. Men ikke desto mindre blev jeg en måneds tid efter atter fristet. Deres smukke billeder af maden og den delikate beskrivelse af ingredienserne fik mig overbevist om, at vi bare havde været uheldige første gang. Så jeg satte mig en kold vinterdag ind og bestilte en omgang vintersuppe. Den kom sammen med brød og smør, som faktisk viste sig at være det bedste ved retten.

Suppen var meget kraftig, sådan fond-kraftig på en salt og indkogt måde. Derudover var der mange store stykker brød i selve suppen og ellers primært bønner og porre. Ja, atter var jeg skuffet, og denne gang undlod jeg at spise mere end en tredjedel af min mad, for jeg syntes ganske enkelt ikke, at det smagte specielt godt.

Kähler 3

Noget siger mig, at Kähler Spisesalon følger en eller anden madtrend med back-to-basics-kost, hvor der skal så få krydderier i maden som muligt, og rå og simpel mad er kodeordene. Det kunne sådan set være et udmærket koncept, men jeg synes slet ikke, at de har held med det vurderet ud fra mine to besøg.

Jeg havde forventet meget mere af sådan et hipt og pænt sted, men jeg må nok erkende, at jeg ikke giver det en tredje chance. Jeg vil umiddelbart ikke anbefale Kähler Spisesalon for andet end det smarte interiør og beliggenheden.