Den Gamle Kro 1

I søndags var jeg en tur i Odense for at fejre en gammel gymnasievenindes 30-års fødselsdag om lørdagen. Det blev sent, før jeg hoppede under dynen på min mors sofa, og næste dag drog jeg lettere tømmermandsramt ud i byen for at mødes med en gammel folkeskoleveninde til frokost og hyggesludder.

Jeg havde bestilt pladsbillet til et aftentog, så inden jeg atter vendte snuden mod Aarhus, ville min mor og jeg spise aftensmad sammen på en god restaurant. Det viste sig dog, at mange af de bedre restauranter i Odense holder lukket om søndagen…! Ikke desto mindre lykkedes det min mor at finde et godt sted at reservere bord til tidlig aftensmad, og det var så Den Gamle Kro, som jeg her kort vil fortælle om.

Jeg beklager i øvrigt igen de dårlige billeder. Jeg havde kun fået mit oldtidsfund af en mobiltelefon med, og kameraet i den er intet mindre end elendigt, så det her er as good as it gets efter lidt lysredigering på computeren. Jeg håber, at I bærer over med mig :-)

Den Gamle Kro 2

Ud fra navnet troede jeg fejlagtigt, at der var tale om solid bondekost à la flæskesteg og frikadeller på menuen. Det skulle dog vise sig at være finere madlavning, der blot serveres i rammerne af et stort, gammelt bindingsværkshus fra 1683. Bygningerne og den generelle indretning er virkelig smuk og autentisk, og særligt var jeg begejstret for “gården” imellem de fire længer, som er blevet overdækket og er en del af restaurantens indendørs beværtning.

Jeg var desværre stadig lidt mæt efter den sene frokost med min veninde, så jeg besluttede kun at bestille to forretter, mens min mor var på tre retter, hvoraf jeg “hjalp” hende lidt med desserten. Min mor bestilte et glas hvidvin og jeg en stor cola – jeg havde jo som bekendt allerede fået rigeligt med alkohol den weekend. Brød med smør og svampetapenade stod klart på bordet, da vi ankom.

Min første ret bestod af ristet fjæsingfilet med hvidvinssyltet fennikel og sprød croudité samt luftig fennikelcreme med jomfruolivenolie. Rigtigt lækker ret med sprødstegt skind og fint anrettet. Ikke de store overraskelser, men ganske velsmagende. Min mors forret var det samme som min næste ret.

Den Gamle Kro 3

Og det var en omgang creme af røget stenbiderrogn med karse, rødløg og ristet toast på en frissésalat. Absolut velsmagende, omend en anelse fantasiløs. Min mor fik imens sin hovedret bestående af svinefilet i Auvergneskinke og braiseret svinebryst med skorzonerrødder, røget olie og persille, bønnecassoulet og sauce demi-glace. Det så lækkert ud og smagte også rigtigt godt, men vi var begge ved at være ret mætte allerede.

Min mor vovede sig derfor til at spørge tjeneren, om hun måtte have lov til at få det levnede med hjem til sin (kærestes) hund, så det ikke skulle gå til spilde, og det var der intet problem i. Stor thumbs up til restauranten for den indstilling! Det blev sågar pakket fint ind i sølvpapir formet som en svane.

Desserten lød og var virkeligt lækker! Dessert kan der altid blive plads til, og på trods af gensidig mæthedsfornemmelse fik vi spist det hele af den lækre passionsfrugt-/trøffelkage med muscovadostreusel og sprøde chokoladekugler i mangocoulis ovenpå og toppet med mangochips. Mums, siger jeg bare! Tjeneren var endda så sød at lægge en dessertgaffel til mig også, da han overhørte, at jeg også havde i sinde at gøre et lille indhug i min mors dessert.

Den Gamle Kro 4

Ja, vi var nok ikke de mest stilfulde gæster den aften, men til gengæld var det hyggeligt og med nogle rigtigt flinke tjenere, omend de ikke kunne gøre noget ved den vind, der trak forbi os grundet åben yderdør ud til gaden. Så vi sad med vores overtøj omkring os for at holde varmen, og havde vi skullet være der hele aftenen, ville vi nok have spurgt efter et bord lidt væk fra trækretningen.

Den samlede pris endte op i 740 kr. (plus en 50’er i drikkepenge) fordelt på treretters menu for 365 kr., første forret à 138 kr., næste forret til 148 kr., et glas hvidvin til 57 kr. og cola à 32 kr. Vi skulle intet betale for en stor kande vand, og det trækker jo altid op i min bog, selvom jeg ikke er vanddrikker :-)

Generelt fornuftig pris for to personer, der havde en hyggelig aften med god mad og betjening i en brandhyggelig atmosfære med autentisk indretning, levende lys og originale mure mange steder. Utroligt flot sted, som klart kan anbefales et besøg.