Jyttes rugbrød 1

Denne fine seddel fandt jeg sidste tirsdag, da jeg mødte ind på mit eftermiddagsarbejde, og sammen med den lå to skiver hjemmebagt rugbrød fra min søde kollega. Eller… faktisk var der nu nok nærmere tale om to skiver hjemmebagt ru’brø’, idet min kollega og jeg begge oprindeligt er fra Fyn ;-)

Jeg glædede mig til at komme hjem og smage det, og jeg blev ikke skuffet! Jeg var allerede i fuld gang med at smøre det ene stykke, da jeg kom i tanke om, at jeg hellere måtte få fotograferet skiverne, før de blev sat til livs godt belagt med pålæg.

Spækfyldt med kerner var brødet, og jeg nåede på et hængende hår at få foreviget denne lækre og solide kernerigdom, før etagebyggeriet gik i gang med en førstesal bestående af et lag tandsmør. Jeg hører absolut ikke til de fedtforskrækkede eller sundhedsfanatiske, kan jeg godt slå fast.

Jyttes rugbrød 2

Jyttes rugbrød 3

I øvrigt også et utroligt flot brød at se på. En af mine (misundelige) kolleger pointerede imponeret, at det med udsmykningen på overkanten lignede de rugbrød, man kan købe i butikkerne. Og jeg skal da ellers lige love for, at brødet her var noget bedre end de fabriksfremstillede!

Det ene stykke blev bygget op med en halv dåse makrel i tomat, en god stribe mayonnaise fra tube, kværnepeber, Herbamare urtesalt og til sidst drysset med friske blade af mynte og citronmelisse. Den perfekte makrelmad, hvis du spørger mig!

Den anden rugbrødsmad blev en lille frækkert blot med et lag smør og en skefuld honning fordelt jævnt ud over brødet. Det fik jeg i ny og næ i min barndom med et krus mælk til, og sådan en omgang holder altså også den dag i dag, skulle jeg hilse at sige. Det smager bedre, end man umiddelbart lige skulle tro, og særligt på et godt brød som dette.

Jyttes rugbrød 4

På grund af den forestående påske fik min kollega og jeg ikke set hinanden i dag, som vi ellers plejer om tirsdagen, så i stedet vil jeg dedikere dette indlæg til hende og hendes fremragende rugbrød, som jeg nød i stor stil for præcist en uge siden.

Det kunne da godt være, at jeg alligevel skulle overveje at takke ja til et stykke af den klump surdej, min kollega bruger til dette brød, selvom jeg ikke tidligere har haft særligt god succes med at have sådan et “kæledyr” at pleje.