Café Englen 1

I går skulle jeg mødes med en veninde fra gymnasietiden til en kop kaffe, og vi valgte at lægge vejen forbi Café Englen i latinerkvarteret, lige idet sneen begyndte at vælte ned. Billedet her ovenfor er taget efter cafébesøget, hvor vi kom ud til en totalt snedækket verden efter at have siddet godt og lunt inde i varmen.

Vi ankom til caféen lidt efter kl. 14, og der var godt besat ved alle bordene, men tjeneren kunne med sikkerhed love os et bord, hvis vi var villige til at vente cirka ti minutters tid, eksempelvis oppe i baren. Det takkede vi ja til, men valgte til fordrivelse af ventetiden at gå ud og sætte os i den fine delvist overdækkede gårdhave, hvor der var tæpper og idyllisk sceneri.

Da tjeneren kom ud og fortalte, at bordet var blevet ledigt, havde min veninde netop røget færdigt, og vi blev vist ind til et tomandsbord lige på den anden side af havedøren, så vi havde udsigt til sneens hvirvlende erobringsdans på alle utildækkede overflader udenfor.

Café Englen 2

Min veninde og jeg var rørende enige om, at det ikke var for tidligt at varme sig på lidt alkoholbaserede drikkevarer, så vi bestilte henholdsvist et glas hvidvin og en Irish coffee. Sidstnævnte stod ikke på menukortet, men kunne uden problemer bestilles alligevel, oplyste den i øvrigt meget imødekommende og serviceminded tjener.

Vi bestilte hver vores frokostret og fik kort tid efter vand, brød og olivenolie sat på bordet, mens vi ventede på maden. Ganske udmærket brød og olie på caféniveau, omend der godt måtte have været lidt mere af sidstnævnte eller være blevet fyldt op undervejs. Men noget siger mig, at vi blot kunne have spurgt efter mere olie og straks fået fyldt op igen, for sådan var stemningen generelt.

Café Englen er et lille, karismatisk sted, der både har åbent dag og aften på samme vis som caféerne nede ved Åboulevarden, hvor der i dagtimerne er fokus på mad og drikke til traditionelle cafépriser og i weekendernes sene timer er gå-i-byen-stemning.

Café Englen 3

Café Englen 4

Mens vi sad og fik tøsesnakket og samlet op på det forsømte, kom vores frokostretter på bordet. Min veninde havde bestilt ovenviste sandwich på letristet krydderbrød med serranoskinke, gedeost, rødebedechutney, salat, tomat og pynt af purløg til en pris à 90 kr. Ifølge min venindes udsagn smagte den udsøgt!

Jeg selv havde brug for lidt vintermad at lune mig på, så der var for mit vedkommende aflagt bestilling på en god gang solid kartoffelsuppe med porrer og topping bestående af purløg og pancetta, som af tjeneren blev beskrevet som “fancy italiensk bacon”, hihi! Så er det da til at forstå. Og så var der jo det førnævnte brød at dyppe i også.

Suppen var dampende hed og cremet – rigtigt lækkert! Den var ret plain uden de store overraskelser, og jeg skulle slippe blot 80 kr. for sådan en portion.

Café Englen 5

Café Englen 6

Der blev sludret, grinet, spist og drukket i over 2 timer, og vi sad længe ved bordet, efter vi var godt mætte og færdige med at indtage caféens lækkerier, uden at vi fik på fornemmelsen, at vi var nødt til at forlade stedet. Endnu et plus til den hyggelige stemning på stedet.

Ved nabobordet kom også på et tidspunkt en fyr, der satte sig med sin computer og fik en kop kaffe. Dén slags klientel lægger stedet også helt bestemt op til, og jeg har svært ved at forestille mig et mere passende sted end her i dette rolige hjørne af latinerkvarteret i god afstand fra åens oversmarte typer og forjagede servering.

Café Englen 7

En tur på toilettet blev det også til, før vi gjorde os klar til at forlade stedet. Da jeg kom retur til bordet, kunne jeg som en lille serviceoplysning informere min veninde om, at man kan trække tre kondomer for en 10’er ude i automaten på toilettet, hvis det skulle gå hen og blive nødvendigt. Man kan jo aldrig vide…

Da vi havde grinet af og besluttede os for at tage videre, gik vi op til baren og betalte vores regninger, hvoraf min endte op i 140 kr. for Irish coffee og en baljefuld kartoffelsuppe. Meget fornuftig pris, og jeg var godt tilfreds og varmet tilpas igennem til at stå imod snestormen, som vi trådte ud i kort efter.