Grønttorvet 1

I dag var jeg på grønttorvet for første gang i lange tider, for solen strålede så fristende ind ad vinduerne, at jeg måtte ud og nyde den, før vinteren igen tager over den kommende tid Så det blev en spadseretur til markedet i håbet om blandt andet at finde en slagter med hestekød til salg.

Forårsblomster, frugt, grønt, kød, ost, fisk og forskellige fristelser til forrådskammeret dominerede som sædvanligt på Ingerslevs Boulevard denne blæsende solskinslørdag Jeg fik på kort tid provianteret både et godt stykke smørfisk ved fiskemanden og en stor klump Kong Hans ved den lille ostebiks, hvor der i modsætning til ved den anden og større ostevogn ikke var kø. Jeg kunne tilmed betale med dankort.

Kontanter havde jeg ikke fået mange med af, så jeg måtte en tur op til Frederiksbjerg Torv og benytte den lokale banks hæveautomat. På den anden side af gaden ligger slagteren, så jeg kunne ikke dy mig for at gå ind og høre, om de havde hestekød, som det er utroligt længe siden, jeg har smagt.

Grønttorvet 2

Desværre var det ikke noget, de havde i sortimentet. Samme svar havde jeg fået for en uges tid siden i Slagterriget på Skt. Pauls Kirkeplads, hvor de dog fortalte, at efterspørgslen var blevet så stor, at de overvejede at bestille noget hjem. Jeg krydser fingre!

Tilbage på markedet var der dog en enkelt slagter, der solgte hakket hestekød, men han havde allerede udsolgt, omend klokken knapt var 11, og han ville først få noget hjem igen en gang efter påske. Øv øv! Tænk, at det skulle vise sig at være så svært at finde hestekød i Aarhus. Ærgerligt!

Ikke desto mindre havde jeg en hyggelig tur på grønttorvet, og ud over fisk og ost gik jeg også hjemad med en pose fuld af gule og hvide forårsblomster, der ved hjemkomst straks kom ud i altankassen, hvor de nu står og venter på forårets komme.