Kyllingestang 1

Da jeg forleden læste om Birthes skinkestang, blev jeg nysgerrig og særdeles inspireret til at prøve noget lignende af selv, så det er takket være hende, at denne opskrift er blevet til. Jeg valgte at lave en improviseret luxusudgave, hvor jeg selv har forsøgt mig med at lave butterdej fra bunden, har skiftet skinkestrimler ud med friske øko-kyllingefiletter og supplerede op med ærter.

Jeg går – som nogle måske har bemærket – op i at pointere, at jeg oftest anvender økologisk kød i mine opskrifter, omend jeg godt i ny og næ kan nøjes med Føtex’ ringe udvalg af oksekød, hvis det er lige før lukketid, de ikke har andet, og det skal gå hurtigt. Ikke desto mindre er kyllingekød noget af det, jeg IKKE går på kompromis med angående økologi, for jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at være medskyldig i den rædsomme behandling, de stakkels dyr lider under både i løbet af deres liv og ved udgangen af det.

Prisforskellen på økologisk og konventionel kylling er stor, men det er forbrugernes skyld, at den ikke er blevet mindre – fordi mange desværre stadig er forfaldne til at købe Nettos billige bakker med torturkød til 25 kr. Jeg håber, at flere efterhånden får dårlig samvittighed over at stå med sådan en bakke i hånden og beslutter at slippe de kroner ekstra, som det koster at købe kød fra et dyr, der har haft et mere naturligt og værdigt liv, før det blev ofret til vores ganers nydelse. Det giver i hvert fald mig bedre smag i munden at støtte de økologiske fjerkræsavleres metoder.

Kyllingestang 2

Indtil videre er min erfaring, at SuperBrugsen er det bedste sted at købe ind, hvis man ønsker et bredere udvalg af økologisk kød, og at Føtex er et af de ringeste steder, som stort set kun har økologisk hakket oksekød og i ny og næ en økologisk svinemørbrad ovre i det fjerneste hjørne af køledisken.

Ikke desto mindre opdagede jeg forleden, at den lokale Føtex i deres lange køledisk stopfyldt med billige industrikyllinger i alle afstøbninger havde 6-7 bakker med økologisk kyllingebryst – halleluja! Så der røg fluks en bakke i kurven til opskriften her.

For at vende tilbage til opskriften så var det første gang nogensinde, at jeg skulle give mig i kast med en butterdej fra egen hånd, så jeg støttede mig op af denne opskrift, som jeg fandt ved en simpel googling. Jeg var utålmodig og sulten, så jeg fulgte den ikke til punkt og prikke, men jeg blev positivt overrasket over resultatet og var særdeles stolt over, at det ikke endte i en katastrofe. Så nu får I min version af Birthes skinkestang.

Kyllingestang 5

INGREDIENSER – butterdej:

125 gram mel
125 gram koldt smør i tern
½ tsk. citronsaft
1 tsk. salt
½ dl. koldt vand

– – –

INGREDIENSER – fyldet:

275 gram kyllingebryst
Karry
Smør
1 løg
½ bakke champignon
3 fed hvidløg
1 dl. ærter
1 pakke original Philadelphia naturel
1 tsk. sennep
Salt
Kværnepeber
1 æg til pensling

Kyllingestang 3

Kyllingestang 4

FREMGANGSMÅDE:

• Bland butterdejsingredienserne sammen på et meldrysset bord
• Ælt godt, og form den fedtede og småsmuldrende dej til en kugle
• Pak den i vitawrap, og lad den køle i køleskabet i 15 minutter
• Læg derefter dejen på et meldrysset bord, pres den flad
• Fold dejen ind over sig selv nogle gange, og læg på køl igen
• Efter 15 minutter tages dejen atter ud og lægges på bagepapir
• Læg et stykke bagepapir over også, og rul dejen ud i et rektangel
• Læg dejen på køl igen liggende med bagepapir under og over

• Krydr kyllingefiletterne med salt, kværnepeber og lidt karry
• Steg i smør, til de er gyldne – behøver ikke være helt gennemstegt
• Skær løget i små tern, og steg dem på panden i smør
• Skær champignon i mindre skiver, og tilsæt dem på panden
• Skær kyllingen i små tern, mens løg og champignon steger
• Tilsæt hvidløg og ærter på panden, krydr med salt og kværnepeber
• Bland pandens indhold, kylling, sennep og Philadelphia i en skål
• Rør det godt rundt, så ingredienserne bliver blandet grundigt

Kyllingestang 6

Kyllingestang 7

• Tag butterdejen ud af køleskabet, tag det øverste bagepapir af
• Fordel fyldet i en lang stribe midt på dejen på langs
• Træk forsigtigt dejens sider op over fyldet, og luk det omkring
• Pensl oversiden med et sammenrørt æg
• Skær forsigtigt parallelle sprækker i ryggen af stangen
• Lad den glide med det nederste bagepapir over på en bageplade
• Bag i ovnen ved 175 grader på varmluft i ca. en halv time
• Stangen er færdig, når ryggen er flot gylden og “nubret”
• Servér den i skiver eller brede stykker med ønsket tilbehør til

– – –

Jeg valgte blot at servere den med rigelige mængder søde cherrytomater og frisk basilikum, men jeg overvejer næste gang at lave en omgang blå kartofler til som her. Ydermere har jeg overvejet at tilsætte sprødstegte bacontern til fyldet, selvom det ikke er en nødvendighed, for stangen her smager simpelthen fantastisk godt! Jeg blev virkelig overrasket – særligt taget i betragtning, at jeg har brugt så få krydderier. Det er helt klart en must try!

Kyllingestang 8

Der var mad til to personer + 1 stor madpakke i stangen her, og den gjorde sig udmærket til frokost også. Min kæreste fortalte, at jeg kunne risikere, at den på grund af flødeosten ville skille ved genopvarmning i mikrobølgeovn, men dette oplevede jeg heldigvis ingen problemer med. Til gengæld nævnte et par kolleger for mig over frokostbordet, at min mad duftede utroligt godt :-)

Retten her ER virkelig en winner, og selvom det er lidt et bøvl at lave butterdej selv, syntes jeg, det var lettere, end jeg havde frygtet. Der er egentligt også tale om en relativt billig ret, når man kigger på ingredienslisten, så jeg vil lige igen her til sidst slå et slag for, at man så lægger lidt flere penge i at købe noget kød fra et dyr, som ikke har haft et smertefuldt og naturstridigt liv. Hvis efterspørgslen begynder at stige på økologisk fjerkræ, vil der automatisk komme et større marked for det og dermed også lavere priser.