Mefisto 1

Så har min veninde og jeg aflagt Restaurant Mefisto endnu et besøg, og det var på intet mindre end Valentinsdag, vi havde lavet en dinner date på et af vores yndlingsspisesteder. Der var propfyldt i restauranten, og vi var heldige at få et hyggeligt bord i hjørnet ved vinduet ud til den brostensbelagte gade.

Vi valgte at bestille forret og hovedret hver og med et enkelt glas vin til, da det jo var en hverdagsaften. Brødkurven med varieret brød og en lækker kryddermayo kom hurtigt på bordet sammen med en kande vand, og man mærkede faktisk hele aftenen ikke spor til, at personalet havde travlt besøgsantallet taget i betragtning.

Mefisto 2

Mefisto 3

Min veninde valgte til forret en suppe på kartoffel og porre med fyld af smilende æg og purløg, sidstnævnte serveret på låget over den dampende varme suppe. Denne ret kostede 92 kr. og smagte fyldigt og cremet. Der var dog strimler af grøn chilipeber i suppen, der ifølge min veninde overdøvede den mere afdæmpede kartoffelsmag af og til.

Min forret bestod af en stor r*vfyld blåmuslinger! Der kom nærmest et helt fad ind spækket med brøndkarse og grøntsagsresterne fra dampningen fordelt udover. Den flødetykke bouillon fra gryden fulgte med ved siden af i en glaskrukke, som jeg kunne dyppe muslingerne i. Denne herlighed kostede 158 kr.

Mefisto 4

Et par gange faldt jeg over nogle ret store muslinger, men en af dem var nærmest gigantisk! Det skal lige siges, at gaflerne er restaurantstørrelse – altså nogle store krabater, så forestil dig lige, hvor kæmpe den her musling i sandhed var. Den skræmte næsten livet af mig og tog godt et minuts tid at blive tygget igennem, selvom den var lige så mør som de andre muslinger.

Jeg måtte faktisk opgive at spise min forret op med tanke på, at jeg også skulle have plads til hovedretten, og jeg var faretruende tæt på at være mæt, da jeg besluttede at levne den sidste femtedel af de fine blå.

Hovedretterne bestod af hummer for vores begges vedkommende – min veninde valgte hummermaden med salat, mayonnaise og dild til 188 kr. og jeg den halve hummer grillet i ovn serveret med citron, aioli og salat til 198 kr.

Mefisto 5

Mefisto 6

Jeg må erkende, at jeg var lidt skuffet over min hummer denne gang, for den blev serveret meget varm, og jeg har et meget anspændt forhold til varme skaldyr. Krebs, rejer og hummer er noget, der ifølge mine smagsløg skal serveres afkølede og ikke dampende varme og deraf blød konsistens. Noget af det, jeg elsker ved hummer, er den faste sprødhed i kødet, og denne hummer var blød og alt alt for varm, så smagen var en helt anden, end den foretrukne. Men er man til opvarmet skaldyr, var den nok god.

Jeg ventede med kløerne til det sidste, så de kunne nå at køle mest muligt af, og de var heldigvis faste og lækre i konsistens og smag. Salaten ved siden af var lidt kedelig og uopfindsom, men til gengæld var de hjemmesyltede agurker og de syrlige gulerodsskiver utroligt lækre! Dem måtte der gerne have været nogle flere af, for de var lige i øjet.

Regningen for mit vedkommende rendte op i 487 kr. for blåmuslinger, en halv hummer, et glas hvidvin (85 kr.) og et glas cola (46 kr.). Den samlede oplevelse var ikke helt så god som tidligere besøg, men stadig i den gode ende både smagsmæssigt og i særdeleshed også mhp. servicen og den gode stemningen.

