Blå congo

For knapt ti år siden sad jeg i kantinen på Århus Amtsgård og indtog min frokost sammen med en kollega. Han viste stolt sin kartoffelmad frem, og jeg var dybt forundret, da jeg kunne konstatere, at den var blå. Han fortalte, at det var en bestemt kartoffelsort, der er blå, og at man skulle tilsætte citronsaft under kogningen, for at den beholdt sin fine farve. Han dyrkede dem selv i sin have, selvom den vist på daværende tidspunkt ikke var godkendt som læggekartoffel i Danmark.

Efter et års tid kunne jeg til min glæde konstatere, at den lokale Super Brugsen havde fået et parti af de blå kartofler, så det skulle jo prøves. De blevet lavet til mos og smagte fremragende! En anelse sødere, end de fleste gule kartofler, synes jeg. Desværre fandt jeg dem ikke igen siden.

Men SÅ var jeg i Føtex Food forleden dag, og der lå blandt de andre, ordinære kartofler en enkel ensom pose økologiske Blå Congo-kartofler! Jeg skyndte mig at putte den i kurven, før en anden fik ideen, og jeg glædede mig hele vejen hjem til at smage disse herligheder igen.

Blå congo 2

Det er meget muligt, at de hedder Blå Congo og omtales som værende blå kartofler, men jeg synes nu nok, de mest er ovre i den violette eller lillablå nuance. Nuvel, det bliver de jo ikke mindre pæne af, og jeg synes, det er en treat for både øjne og smagsløg, de små kulørte.

Jeg valgte med første portion at skrælle dem og skære dem i kvarte, men de var faktisk så rene og pæne, at anden portion et par dage efter blot blev skyllet og derefter skåret i kvarte med skrællen bibeholdt. Derefter blev de smidt på en bradepande og fik smurt en blanding af olivenolie, citronsaft, friskpresset hvidløg og friskhakket rosmarin ud over sig. Derefter krydrede jeg med kværnepeber og flagesalt.

Blå congo 4

De røg i ovnen ved 180 graders varmluft i et kvarters tid, hvor jeg tjekkede dem og smagte, om de havde fået nok. De fik vist lige fem minutter ekstra på eftervarmen, før jeg tog dem ud til servering. Første portion måtte lade livet til en omgang økologiske rib eyes med avocado-, agurke-, tomatsalat samt bearnaise on the side. Glimrende kombination!

Anden portion forkælede jeg mig selv med alene hjemme efter en hård arbejdsdag til blot en klat bearnaise ved siden af og en iskold cola, mens jeg nød et afsnit Sex & the City på dvd’en og med dynen slæbt med ind i sofaen. Så er livet lige til at holde ud, skulle jeg hilse at sige :-)

Blå congo 5

Der var faktisk lidt rester efter anden portion, og det røg i en bøtte sammen med den sidste rest bearnaise og blev nydt til frokost næste dag på arbejde, hvor adskillige kolleger lige var nødt til at høre, hvad det dog var, jeg sad og spiste. Så er cirklen jo nærmest sluttet: Fra én kollega fra fordums tid til næste hold kollegaer.

Aftensmaden med rib eye, Blå Congo og den rød-grønne salat kommer som et af de næste indlæg. Det er nu en opskrift, der er ganske ligetil, men det så så lækkert ud, at jeg var nødt til at knipse et par billeder og smide på bloggen, så nu får I den alligevel i nærmeste fremtid, om I vil det eller ej ;-)