Grøn pastasalat 1

Jeg har været væltet omkuld af en yderst ondsindet norovirus den forgangne uge og er først de sidste par dage kommet i gang med at spise nogenlunde normal kost igen. Sikke en omgang! Så det er rart endelig at have fået appetiten igen for ikke at tale om atter at kunne have mad i maven, uden at det straks vil ud i raketfart på enten den ene eller anden måde.

Men nu er det tid til en ny opskrift, og det bliver i form af min frokost i morgen, som jo lige så godt kan forberedes i dag. Jeg har lavet en grøn pastasalat, der både dufter og smager skønt, og havde jeg ligget inde med krydderurter, der ikke havde givet efter for vintermørket, var der kommet en stor dusk frisk mynte i også.

Grøn pastasalat 2

INGREDIENSER:

Pastaskruer
3 spsk. creme fraiche 38%
3 tsk. basilikumpesto
1 spsk. smør
2 dl. frosne ærter
1 fed hvidløg
Frisk mynte
Urtesalt
Kværnepeber
3-4 friske asparges

Grøn pastasalat 3

FREMGANGSMÅDE:

• Kog pastaskruerne i saltet vand
• Hæld vandet fra, og lad pastaen køle af
• Smelt smørret på en varm pande, og hæld ærterne ved
• Pres hvidløget ud over, og rør godt rundt
• Tilsæt finthakket mynte, og lad det hele varme igennem
• Krydr med lidt urtesalt og kværnepeber
• Rør creme fraichen op med pestoen
• Skær aspargesstokkene i mindre skiver
• Vend pestodressingen rundt i pastaen
• Tilsæt ærteblandingen, rør godt rundt
• Top med asparges ved servering af pastasalaten

Grøn pastasalat 4

Nem, lækker og billig frokost eller let aftensmad. Jeg hører på ingen måde til de kulhydratsforskrækkede pastavægrere, selvom det er meget fremme for tiden, men skulle man være bekymret for mængden af kulhydrater i retten her, kan man med fordel udskifte pastaen med den grovere fuldkornsversion.

Personligt synes jeg, at fuldkornsrige produkter let kommer til at smage af pap, og da jeg i forvejen har et fysisk aktivt job, spiser jeg gladeligt almindelig pasta og andre “hurtige” kulhydrater i passende mængder. Jeg lever på sin vis efter “alt med måde”-princippet frem for at risikere at blive fanatisk.