Kængurusalat

Det er sjældent, at jeg spiser salat. Det tætteste, jeg kommer på dagligt indtag af grønt til måltiderne, er min elskede avocadosalat med agurk, mynte, olivenolie og balsamico. Jeg husker barndommens skrækkelige icebergsalater, som var påtvungen til aftensmaden, og jeg kunne godt glemme alt om at snyde udenom.

Men set bort fra sørgelige icebergsalater er det jo sådan set ikke så svært at lave en spændende salat, hvis man tænker lidt kreativt, og det synes jeg selv, jeg har gjort til den ret, jeg vil præsentere jer for i dette indlæg. Normalt spiser jeg mine kængurusteaks med bearnaisesovs og pommes frites, men eftersom husets herre ligger syg og er uden appetit, gav jeg mig selv frie tøjler til at fornye mig lidt på kængurufronten. Resultatet får I her:

Kængurusalat 1

Kængurusalat 3

INGREDIENSER (til én portion):

1 kængurusteak
1 fed hvidløg
Smør til stegning
Et par tykke skiver fennikel
½ tsk. sukker
Smør til stegning
En god håndfuld blandet salat
En lille håndfuld frisk koriander
En lille håndfuld rødbedespirer
2-3 friske asparges
3-4 datterinotomater
1 avocado
Olivenolie
Balsamico
Saften fra 1/4 lime
Flagesalt & kværnepeber

Kængurusalat 2

FREMGANGSMÅDE:

• Pres et fed hvidløg, og smør kængurusteaken ind i det
• Krydr den med salt og peber på begge sider
• Steg den rosarød i smør ved høj varme på begge sider
• Lad den hvile i sølvpapir fem minutters tid
• Skær fennikel i en god håndfuld tern
• Steg ternene i stegefedtet, smør og sukker
• Skyl salat, koriander og rødbedespirer, og lad det dryppe af
• Skær aspargesen og tomaterne i mundrette skiver
• Halvér avocadoen, og skær i hver halvdel et ternet “net”
• Fjern avocadoternene fra skallen med en ske
• Skær kødet ud i relativt tynde skiver
• Anret en dyb tallerken med salat i bunden
• Læg resten af ingredienserne ved, top med kødet
• Skvæt en blanding af limesaft, olivenolie og balsamico over
• Kværn peber og drys flagesalt over herligheden

Kængurusalat 4

Virkeligt velsmagende aftensmad! Og så er det blot en sidegevinst, at det tilligemed er sundt. Jeg ved slet ikke, hvad jeg skal stille op, når Irma lukker her i Aarhus i denne måned. Det er det eneste sted, jeg kan finde kængurukød og sågar til en fornuftig pris. Vi er storforbrugere af kængurukød herhjemme.

Og selvom jeg kun lavede aftensmad til mig selv i dag, betyder det ikke, at jeg ikke har været god mod den stakkels mand på sofaen. Frokosten tidligere i dag stod på Rasmus Klumps pandekager med vanille og reven appelsinskal, så lidt næring har han trods alt fået :-)