Jordbærsaft 1

Dette er ikke som sådan en ny opskrift, blot en modificeret version af en tidligere postet opskrift på sommersaft, som jeg kogte på jordbær og kirsebær her og senere jordbær og blåbær her.

I opskriften her er der kun jordbær som hovedingrediens, og den version har jeg faktisk oftest lavet – den er simpel og kræver minimalt af tid og energi. Og efterhånden kan man jo få friske bær hele året rundt, selvom de ikke er danske. Så denne jordbærsaft blev kogt for en lille uges tid siden og står nu på køl og indbyder til drikkeklar nydelse.

Jeg elsker saftens sødme og den medfølgende fornemmelse af nærmest at kunne smage sommersolens varme stråler i de nykogte, afkølede friske bær, og så luner det lidt ekstra med sommerfornemmelser i disse dage med skiftevis frostvejr og blæst. Jeg ved ikke med jer, men jeg er klar til forår, er jeg!

Jordbærsaft 2

INGREDIENSER (til ca. en flaskefuld à 1 liter):

6-700 gram friske jordbær
4 dl. vand
600 gram sukker
1 stort skvæt citronsaft
1 tsk. vanillesukker

–  –  –  –

FREMGANGSMÅDE:

• Skyl jordbærrene fri for jord, og nip toppen af
• Blend dem i en minihakker eller blender
• Hæld massen i en gryde, og tilsæt vand, sukker, citronsaft og vanillesukker
• Kog massen under låg i ca. 20 minutter
• Vær opmærksom på, at det det ikke koger over undervejs
• Tag massen af varmen, og si det i en finmasket sigte eller vha. et klæde
• Pres ikke massen igennem, men lad det sive forsigtigt igennem af sig selv
• Efter et par timer er saft adskilt fra den grødede masse
• Hæld saften på en flaske skyllet i Atamon (eller stærk spiritus)
• Nyd saften kold og fortyndet med den mængde vand, der ønskes