1 Efterårssuppe

Til min fødselsdagsmiddag med nærmeste familie og venner havde jeg stykket en tre-retters menu sammen, som af min søster blev kaldt “blogger-middag”, fordi alle tre retter var nogle, jeg havde postet indlæg om på bloggen tidligere. Derfor vil jeg ikke smide opskrifterne på dem igen i dette indlæg, men blot linke til originalindlæggene.

Forretten bestod af min cremede røde efterårssuppe med blandt andet rødbede, blomkål, æble og chili. Den er blevet en af mine favoritter, fordi den både er sød, stærk og tyk. Den blev serveret som vist ovenfor med en god klat creme fraiche 38% i midten og rigelige mængder frisk brøndkarse over. Billedet her er taget et par dage efter med den lille rest suppe, der var tilbage, og brøndkarsen var desværre begyndt at hænge lidt med næbet.

Derudover var der foccaciabrød til drysset med flagesalt og rosmarin. Brødet var købt hos Schweizerbageriet (aka byens bedste bager!) dagen før, havde opholdt sig i fryseren 24 timer for derefter at ryge i ovnen til gennemvarmning lige inden servering i følgeskab med den dejlige suppe.

2 Culottesteg

Hovedretten var en velvoksen rødstegt culottesteg, som jeg havde ridset og gnedet ind i flagesalt, et fed presset hvidløg, frisk rosmarin og frisk timian. Godt ned i alle sprækker og afkroge af stegen. Så blev den langtidsstegt i ovnen, mens jeg forberedte tilbehøret, der var sellerikartoffelmos og smørstegte ærter med hvidløg og frisk mynte.

Culottesteg havde jeg ellers kun erfaring med i form af lammeculotte, som jo er en noget mindre størrelse, men fremgangsmåden var stort set den samme. Jeg plejer dog at bruge mynte, når jeg marinerer en lammesteg som her.

Planen havde været at lave en frisk avocado-/agurkesalat til hovedretten, men avocadoerne var endnu ikke modnede, så jeg droppede den sunde side dish og knaldede i stedet ½ liter piskefløde af på en fed sovs, der var kogt op på culottefonden sammen med blandt andet lidt soya og en god del rødvin.

3 Mississippi Mud Pie

Desserten var min signaturkage: Mississippi mud pie! Jeg kan efterhånden lave den i søvne, og billedet her ovenfor er en genganger fra det tidligere indlæg, for mudderkagen blev ædt rub og stub, selvom jeg havde lavet dobbelt op på chokoladedelen og den dermed var dobbelt så høj som den viste.

Jeg havde pyntet den med et godt lag ægte kakaopulver, revet chokolade, friske hindbær og friske blåbær. Der blev serveret ekstra bær til samt en lækkert frisk sauterne. Selvom mud pie’n er en robust sag lavet på både skumfiduser, chokolade og flødeskum, blev fadet skrabet og nærmest slikket rent.

Det måtte siges at være en vellykket fødselsdagsmiddag, hvor mine gæster virkede mætte og tilfredse efterfølgende. Det var en fantastisk aften, og jeg glæder mig allerede til næste år!