Kusmi julete 1

Generelt er jeg ikke voldsomt begejstret for sort te og drikker mest grøn, rød og hvid te samt urtete. Ikke desto mindre introducerede min søster mig for nogle år siden for Kusmis julete, som netop er sort te med appelsin, mandler og julede krydderier. Vi var på vej i bilen til juleaften på Fyn, og duften lokkede mig til en god, varm kop fra termokanden. Og juhu for dét!

Jeg har tidligere skrevet om Kusmis grønne te med spearmint i dette indlæg, og jeg har siden også prøvet adskillige andre varianter, hvor en af mine favoritter i dag helt klart er St. Petersbourg, som også er en sort te, dog med citrus, sommerfrugter og karamel.

Den store, grønne dåse med spearmint-te er dog stadig næsten fuld – det tager sin tid at komme igennem sådan en kæmpe på 250 gram, og siden har jeg holdt mig til de små dåser à 25 gram… Ja, det var så lige indtil i går, da jeg var en tur i Irma og fandt juleteen i stor bøtte på tilbud til blot en flad 50’er.

Kusmi julete 2

Kusmi er ikke just et billigt mærke, hvad angår te, og de store dåser koster normalt omkring 169,- i butikkerne og er sjældent på tilbud til under 100 kr. Faktisk er det første gang, jeg er rendt ind i så godt et tilbud som dette, så den fine, røde dåse var med et snuptag nede i kurven. Der var stadig 1 eller 2 tilbage på udsalgsbordet ved kassen i Irma (Magasin, Århus) i går aftes, så man skal være hurtig!

Det kan godt være, at julen er overstået for denne gang (at jeg stadig har julekuglerne fra træet liggende fremme, undlader jeg lige at kommentere yderligere!), men julete kan jeg sagtens drikke hele året – eller i hvert fald i de kolde måneder, hvor det er rart at have sig noget sødt og dampende at varme kroppen op med indefra. Og så er det ret praktisk med en kop te, når man som jeg døjer med iskolde hænder for tiden…

Kusmi julete 3

Nu jeg alligevel skulle have kameraet frem for at tage billeder af den dekorative dåse, vil jeg også i samme ombæring lige vise min nye yndling frem: Glöggkruset fra Marimekko, som jeg også har været heldig at finde på tilbud. Jamen, er januar ikke bare fantastisk?! Jeg havde egentlig nået at putte den på listen med fødselsdagsønsker, men i jagten på et godt fotografi af den fra det store internet, faldt jeg over en side, hvor den var sat ned til 88 kroner inkl. fragt. Haps! Blev der sagt… Og så røg den af ønskesedlen igen.

Koppens rigtige navn er Vanhakaupunki glöggmugg. Traditionen tro et totalt umuligt navn at udtale eller skrive af, hvis man ikke er af finsk oprindelse eller har sprogøre ud over det normale. Det er en lille farvestrålende fyr, der kun rummer 20 cl., hvilket er perfekt for mig, der godt kan sidde og spytte lidt i teen over længere tid, så den når knapt at gå fra hed til lun, før koppen er tømt og skal fyldes op påny fra tekanden. Og så elsker jeg simpelthen det hyggelige, stemningsfulde motiv!