Rodfrugtklatkager 1

Et par af mine gamle kolleger sværger til “Low Carbs, High Fat”-konceptet (LCHF), og en dag havde en af dem en slags klatkager med til frokost, og de duftede overraskende godt! Jeg fik en opridsning af de ingredienser, hun kunne finde på at putte i, og et par dage senere komponerede jeg dem, jeg her vil fortælle om.

Man kan vælge at spise dem som en del af et vegetarisk måltid eller som tilbehør til en kødrig ret. Jeg har vekslet mellem begge modeller, hvor jeg til den vegetariske har suppleret med en lækker rørt dressing og de førnævnte smørstegte ærter. Og så egner de sig i øvrigt fremragende til madpakken, hvis man har en mikrobølgeovn på sin arbejdsplads.

Rodfrugtklatkager 2

Rodfrugtklatkager 3

INGREDIENSER (til en stakfuld):

En håndfuld mandler
Ca. 1 spsk. solsikkefrø
Ca. 1 spsk. sesamfrø
2 æg
Ca. ½ løg
1 gulerod
1 gul bede eller rødbede
1 stort fed hvidløg
Ost
Salt & peber
Karry
Spidskommen
Korianderfrø

Rodfrugtklatkager 4

FREMGANGSMÅDE:

• Mal mandler, solsikkefrø og sesamfrø i en minihakker
• Riv løg, gulerød og bede på et groft rivejern
• Bland det hakkede sammen med det revne
• Tilsæt æg, og rør det godt sammen
• Pres hvidløget i blandingen, og rør atter
• Tilsæt revet ost og de ønskede krydderier
• Tænd ovnen på ca. 180 grader
• Form runde, flade klatkager på en bageplade med papir
• Bag dem i ovnen, indtil de bliver faste og gyldne

Rodfrugtklatkager 5

Rodfrugtklatkager 6

I den viste overskrift brugte jeg gule beder og stegning i ovn, og i næste portion blev der anvendt almindelige rødbeder, og der stegte jeg dem i stedet på panden. På panden er det lidt et kunststykke at holde dem samlet i ét stykke, når man skal vende dem første gang, men med lidt tålmodighed kan det sagtens lykkes.

Jeg brugte osten Tomme de Savoir, som smagsmæssigt passede fremragende til. Krydderierne nævnt på min ingrediensliste er blot til inspiration og nogle, som jeg personligt finder passende til. Men atter er det kun fantasien og smagsløgene, der sætter grænser, så man skal nok finde sin egen favoritsammensætning.