Abrikoser i likør 1

Selvom vi lige straks er på den anden side af julen, har jeg stadig et par konfektopskrifter i ærmet fra egen avl. Den næstsidste kommer her og er såre simpel, da den kræver minimal ekspertise og primært er baseret på tålmodighed.

Abrikoserne er ganske almindelige tørrede abrikoser fra supermarkedet, som jeg har lagt i lage i hver deres glas med appelsinlikør, hhv. Grand Marnier og Cointreau. Der har de så ligget og søbet ca. tre ugers tid, før de blev taget op, duppet tørre og dekoreret med mørk eller hvid chokoladeovertræk og lidt pynt. Simple as that!

Abrikoser i likør 2

INGREDIENSER:

En stor pakke tørrede abrikoser
Appelsinlikør såsom Grand Marnier og Contreau
Hvid og mørk chokolade
Dekorativ pynt såsom sølvfarvede sukkerkugler

– – – – –

FREMGANGSMÅDE:

• Skold et par mindre glasbeholdere inkl. lågene
• Fyld dem hver især tæt med abrikoser
• Hæld en slags likør over abrikoserne i hvert glas
• Sørg for, at likøren dækker abrikoserne helt
• Luk glassene tæt, og stil dem på hovedet
• Vend glassene løbende over nogle uger
• Tag abrikoserne ud, og læg dem på køkkenrulle
• Vend dem, så de er overfladisk tørre på begge sider
• Smelt chokoladerne, og dekorér abrikoserne
• Top til sidst med lidt festligt krymmel eller sukkerpynt

Abrikoser i likør 3

Abrikoser i likør 4

Jeg valgte at dekorere de abrikoser, der havde suget Grand Marnier, med mørk chokolade, og dem, der havde suget Cointreau, fik lys chokolade på ryggen. På den måde var det let at kende forskel, selvom der ikke er den helt vilde forskel på de to likører, hvis du spørger mig.

Mit formål havde først været at dyppe halvdelen af hver abrikos i chokoladen, men det blev ikke så pænt som forventet, så jeg improviserede i stedet til blot at lægge et lag chokolade oven på den enkelte abrikos og så dekorere med lidt sølvkugler til sidst.