Konfekt med lakrids og whisky 1

Jeg har de seneste dage fået eksperimenteret en del med basiselementerne til julekonfekt og forskellige smagsnuancer at tilsætte, og jeg vil her præsentere min største succes med at udvikle en interessant og fantastisk lækker opskrift på “voksen-konfekt”.

Atter er opskriften ikke med præcise mål på ingredienserne, da konfekten er lavet på slump, og jeg er i øvrigt også overbevist om, at der vil være delte meninger om, hvor meget der præcist skal være i af hver ting, da smag og behag jo er forskellig. Men her får I den unøjagtige opskrift på min hidtil bedste julekonfekt.

Konfekt med lakrids og whisky 2

INGREDIENSER (til et fadfuld):

En håndfuld usmuttede mandler
En god klump marcipan
En håndfuld friske dadler
Ca. ½-1 spiseskefuld lakridspulver
Ca. ½-1 spiseskefuld røget whisky
En sjat nøddeolie
Mørk chokolade
Sølvsukkerkugler (pynt)

Nøddeoliens funktion er at give en mere våd og fedtet konsistens, hvis massen bliver for “tør”. Jeg benyttede valnøddeolie i opskriften, men alternativt kan man bruge en smagsneutral olie, hvis man ikke lige har nøddeolie på lager.

Konfekt med lakrids og whisky 3

FREMGANGSMÅDE:

• Hak mandlerne i en minihakker
• Tilsæt marcipan og dadler, og hak dem med
• Tilsæt lakridspulver og whisky, og smag til
• Justér konsistensen med nøddeolie
• Stil massen på køl et par timer
• Form massen til kugler, og smelt chokoladen
• Overtræk kuglerne med chokolade
• Knus sølvsukkerkuglerne i en morter
• Pynt med sølvdrysset, før chokoladen størkner

Konfekt med lakrids og whisky 4

Hvis man ikke kan få nok af lakridspulveret, kan man naturligvis også pynte med dette, efter man har overtrukket kuglerne. Skulle konsistensen blive for våd, kan man blende nogle flere dadler med for at give mere fasthed, før man stiller massen på køl.

Jeg er personligt helt vild med røget whisky, og der skal ikke meget til i sådan en opskrift her, før man kan smage det. Husk, at det skal anvendes som et krydderi lige som lakridsen, hvor man smager til, indtil man når den smag, man ønsker.

Glædelig jul!