Havregrynskugler 1

Nu er det vist på tide at komme i gang med julekonfekten. Jeg har aldrig før lavet julekonfekt selv – eller det vil sige: Jeg hjalp min mor som lille med at lave pebermynteknapper hver jul, da det var min yndlingskonfekt, men derudover rækker min erfaring ikke så langt.

Jeg har ikke desto mindre nu forsøgt mig med at eksperimentere med noget forskelligt konfekt ud fra nogle basisingredienser og ved at tilføje lidt detaljer, så jeg håber, det er noget, der kan give jer andre lidt inspiration. Her kommer først min version af syndige havregrynskugler.

Havregrynskugler 2

INGREDIENSER:

Smør
Havregryn
Mandler
Dadler uden sten
Marcipan
Kakaopulver (den ægte slags)
Rom
Mere kakaopulver!

Det hele er tilføjet på slump – prøv dig frem ift. proportioner!

Havregrynskugler 3

Havregrynskugler 4

FREMGANGSMÅDE:

• Stil smørret på køkkenbordet, så det får stuetemperatur
• Hak havregryn og mandler grundigt i en minihakker
• Tilsæt det bløde smør i hakkeren
• Bland et par dadler i massen, og kør det igennem hakkeren
• Tilsæt marcipan, rom og kakaopulver
• Hak hele molevitten til en tyk og klæbrig masse
• Smag til undervejs, så det passer med dine smagsløg
• Stil massen på køl natten over
• Rul små kugler, og vend dem i kakaopulver
• Lad dem stå og trække lidt, og vend dem atter i kakao
• SPIS!

Havregrynskugler 5

I stedet for sukker eller rørsukker har jeg valgt at blende en lille håndfuld søde dadler med som en lidt sundere substitut. Man kan dog sagtens tilføje lidt sukker efter behov.

De små frække kugler er fedtede og suger godt med kakaopulver til sig, så det kan anbefales, at man lige ruller dem i kakao igen umiddelbart før servering – så ser de flottest ud. På sidste billede har jeg givet omgang nummer to i kakaopulveret, før jeg puttede dem i en lukket bøtte.