Karma 1

Jeg har i efterhånden mange år været bidt af en gal uramaki eller med andre ord været stor sushientusiast. Jeg er dog så priviligeret at bo i en af Danmarks største byer, hvor sushiudvalget er stort, og jeg derfor har spist mig igennem så mange stykker dekorativ fisk med mere eller mindre fancy “udstyr”, at jeg helt har valgt fra at lave sushien selv.

Selvom jeg smagte det de mange første gange hjemmelavet fra min madkloge søsters hånd, var det først, da jeg flyttede til San Francisco første gang i 2004, at jeg begyndte at spise det næsten hver dag til frokost og blive småafhængig af denne fantastiske og friske spise. Da jeg vendte hjem til Aarhus efterfølgende, var der begyndt at komme et par sushirestauranter med relativt simple stykker sushi på menukortet. Siden da er der kommet mange til, gudskelov!

Indlægget her skal dog handle om, at den tidligere århusianske førsteplads på sushiområdet er blevet væltet af pinden jf. mine smagsløg. Jeg har tidligere skrevet varmt om Sota Sushibar i Vestergade både her og her, og deres gunkan med revet kammusling og lime er stadig en af mine klare favoritter. Ikke desto mindre er den generelle smagsoplevelse blevet overhalet af sushien fra Karma Sushi i Banegårdsgade, som jeg tidligere har skrevet om her.

Karma 2

Forstå mig ret: Sota Sushibar har stadig fremragende sushi og lige så frisk og velskåret fisk som hos Karma Sushi. Forskellen går mest på, at risene hos Karma Sushi er sødede med riseddike i den helt rette mængde i forhold til fisken, og tangen smager diskret og mindre fremtrædende end hos Sota, hvor den kan overdøve og af og til forekomme sej.

Hos Karma Sushi er stykkerne af god størrelse, fisken bliver der ikke sparet på, og risene er i modsætning til mange andre sushisteders på ingen måde kedelige eller overklistrede. Der er æstetik og tilpas med grøntsager og japanske dressinger til at akkompagnere de enkelte stykker.

Vores favoritter her i huset er helt klart lakseboksen med blandt andet den flamberede nigirilaks og de rogntoppede laksehapsere og så deres Karma Roll Box med varierede stykker. Crispy salmon kan også anbefales, som består af otte stykker store maki med laks, agurk, kinaradise og spicy sesam. Dertil følger en bøtte chilidressing og en bøtte med sprøde friturepoppede hvedekerner at dyppe i.

Karma Sushi ligger både i Vestergade og Banegårdsgade, og derudover har de også restauranter i Aalborg, Frederikshavn, Skagen og København. Dem har jeg dog ikke prøvet selv, så der må I selv ud at lave feltstudier ;-)