Klejner 1

Forleden besluttede jeg mig for at finde ud af, hvor de bedste bagerklejner i Aarhus kunne fås. Desværre forholder det sig sådan, at der ikke er så mange konditorier i byen, men til gengæld er der Springs Bageri i Nørregade og Schweizerbageret i M. P. Bruuns Gade af de gode gamle bagere tilbage. Så det endte med at blive klejnerne hos disse to, der skulle sammenlignes.

Jeg har dog grundet start på nyt job i den forgangne uge ikke nået at undersøge, om eksempelvis Salling Supers bager og Emmery’s også skulle være med på klejne-bølgen, men skulle det være tilfældet, skal jeg nok love at bringe et indlæg om disse også.*

På billedet øverst ses de to konkurrenter – klejnen fra Springs Bageri ligger til venstre og til højre klejnen fra Schweizerbageriet. Størrelse og udseende var overordnet ens, og de var altså to værdige konkurrenter.

Klejner 2

Springs Bageri viste sig imidlertid at have gennemgået noget af en forvandling, siden jeg besøgte det sidst. Der er nu også sandwichbar, og udvalget af kager og brød er blevet betydeligt mindre. Derfor havde jeg heller ikke stor tiltro til klejnen, før jeg fik sat tænderne i den.

Klejnen viste sig dog at være vældigt saftig og velsmagende. I korte træk var oplevelsen, at den var blød udenpå, smuldrede lidt under spisningen, generelt lidt tør i det, men alt i alt en god traditionel klejnesmag uden at være supermarkedstør eller friturefed. Denne kæmpeklejne kostede 8 kr.

Klejnen fra Schweizerbageriet var til gengæld sprød udenpå, men blød og sød indeni. En lækker kontrast at lade tænderne bide ned igennem. Smagen var saftig og klejnet uden at være friturefed. Den vinder lige med en armslængde og er indtil videre favoritten. En enkelt koster 10 kr., og man kan få seks styk for en flad 50’er. Tre af disse seks (for jeg kunne jo ikke lade være!) ses på nederste billede…

* Edit: Emmery’s er for sunde til det der med klejner, åbenbart ;-)